Boek/tentoonstelling: Surfaces. Adolf Fleischmann – Grenzgänger zwischen Kunst und Medizin
Plaats een reactieGrensganger tussen kunst en geneeskunst
De Duitser Adolf Fleischmann (1892-1968) verenigde twee uitzonderlijke talenten in zich. Tijdens het eerste deel van zijn leven excelleerde hij in het vervaardigen van wassen modellen van pathologische afwijkingen. Daarmee stond hij aan het einde van een traditie die in de 18de eeuw tot bloei was gekomen en halverwege de 20ste eeuw door 3D-technologie werd verdrongen. Ook maakte hij buitengewoon precieze tekeningen van microscopische preparaten.
Nadat Fleischmann op zijn 60ste verbitterd, lichamelijk verzwakt door diabetes en zonder veel geld naar de Verenigde Staten was geëmigreerd, werd hij hier met zijn abstracte kunst een wegbereider van de op(tical)-art.
Zijn met ‘microscopische precisie’ vervaardigde schilderijen doen soms enigszins denken aan het latere werk van Piet Mondriaan. In 1959 werd Fleischmann gevraagd voor het maken van – nu meer illustratieve – medische prenten. Ter gelegenheid van een dubbelexpositie in het Berliner Medizinhistorisches Museum der Charité (28/04-11/09) en de Daimler Contemporary Berlin (30/04-06/11) is onder de titel Surfaces een schitterend boekwerk uitgegeven, waarin ook wordt gespeculeerd over de vraag hoe beide talenten in deze kunstenaar, die in Nederland nauwelijks bekendheid geniet, elkaar hebben beïnvloed.
Ignace Schretlen
Surfaces. Adolf Fleischmann – Grenzgängerzwischen Kunst und Medizin, Marion Maria Ruisinger e.a. (red.), Kerber Verlag, 224 blz., 44 euro.
Bestel direct bij bol.com: Hardcover € 47,99
- Er zijn nog geen reacties