Boek: Taalbarrières in de zorg - Hanneke Bot
Plaats een reactieTolk in de zorg
Naar schatting de helft van de patiënten met een allochtone achtergrond beheerst de taal onvoldoende voor een medisch consult in het Nederlands. Stopzetting van de vergoeding van tolkdiensten zal de toegankelijkheid en de kwaliteit van zorg voor buitenlandse patiënten dan ook onvermijdelijk negatief beïnvloeden. Vooral de ggz is in dat opzicht kwetsbaar. Dat schrijft Hanneke Bot in Taalbarrières in de zorg, waarmee ze de mening van de minister van VWS weerspreekt. Die had van de IGZ tot op heden ‘geen signalen of meldingen ontvangen van incidenten die betrekking hebben op taalproblemen in de zorg’. Bovendien zouden er ‘voldoende vangnetten en alternatieven’ zijn om eventuele taalbarrières te slechten. Bot laat aan de hand van voorbeelden zien dat de inzet van een professionele tolk inderdaad niet altijd noodzakelijk is, maar in de meeste gevallen juist wel.
Taalbarrières in de zorg biedt een prima overzicht waarin alle aspecten van ‘tolken in de zorg’ aan bod komen, inclusief taalvaardigheid, het bestaande ‘tolkenbeleid’, de bijbehorende wetgeving, de gespreksvoering en tips om een professionele tolk te vinden. HM
Taalbarrières in de zorg, Hanneke Bot, Van Gorcum, 143 blz., 26,75 euro
- Er zijn nog geen reacties