Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Dermatoloog met lucratieve agendaplanning

15 reacties

Voor een recidief actinische keratose ging ik naar de dermatoloog, verwezen door de huisarts. De dermatoloog bekeek mijn plekje, bevestigde de door mijzelf en de huisarts reeds gestelde diagnose en bevroor het plekje. Hij wilde me na acht weken graag terugzien om te kijken hoe het was genezen. Het genas prima; alles bij elkaar heb ik ongeveer vijftien minuten in de spreekkamer van de dermatoloog doorgebracht.

Van de eerste afspraak ontving ik een rekening van 160 euro. Tot mijn verbazing kreeg ik voor de tweede afspraak ook nog een rekening: 168 euro. Omdat de eerste rekening een DOT bevatte met als beschrijving ‘1-2 polikliniekbezoeken/consultaties op afstand bij huidkanker of voortekenen daarvan’ had ik niet meer gerekend op een tweede rekening. Toen zag ik dat op de eerste rekening de DOT na anderhalve maand reeds was afgesloten, in plaats van na negentig dagen, en er een nieuwe DOT was geopend op de dag van de vervolgafspraak. Die binnen negentig dagen na de eerste afspraak was. Dat leek me niet kloppen.

Bij navraag bleek echter dat de eerste DOT een operatieve verrichting bevatte, waarbij de DOT na 42 dagen gesloten wordt conform regelgeving. En dus een nieuwe DOT voor de vervolgafspraak gemaakt moest worden, want die was immers meer dan 42 dagen later gepland.

Op zoek naar de criteria voor de definitie ‘operatieve verrichting’ kwam ik nergens. Het bevriezen van een huidplekje kan dus blijkbaar zo gedefinieerd worden. Iets wat de huisarts bij wratten doet, wat qua handeling geen gespecialiseerde of voorbehouden handeling is, zonder verdoving of steriel veld of inzet van een operatieassistent, kost met een beetje slimme agendaplanning 328 euro bij de dermatoloog.

Wij zijn als artsen óók verantwoordelijk voor de oplopende zorgkosten. Niet alleen onze patiënten die zorg vragen.

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E. Hajdarbegovic

    algemeen betweter, Rotterdam

    Heb ik dit gedaan?

    Zoveel om uit te pakken uit dit praktijkperikel.

    1.Allereerst wordt er de indruk gewekt dat dermatologische zorg disproportioneel duur is.
    Wel 328 euro voor het bevriezen van een schilfer!!! De dermatoloog heeft gemiddeld 3 ...management lagen boven zich en ontelbare lagen onder zich o.a. kwaliteit en veiligheidsafdeling, ICT, transmuraal team, marketingafdeling, doktersassistenten, telefonisten, schoonmakers, beveilgers etc. De enive bron van inkomsten is het DOT-bedrag en al deze personen moeten ervan betaald worden. Ik keur het niet goed, just stating the facts.
    2.Actinische keratose hoort niet in het ziekenhuis en hoort in principe niet behandeld te worden wegens 80% life time prevalence.Belanggroepen kom er maar in!
    3.De reden dat de dermatoloog je behandelt en terug laat komen is vooral angst om het kleinste risico te accepteren.
    Het gaat dus vooral om systemische oorzaken en niet slim plannende specialisten. Zie ook andere comments.

    • E. Hajdarbegovic

      algemeen betweter, Rotterdam

      En 4.
      Iedere NHG-standaard eindigt met "Wanneer verwijzen" nooit met "Wanneer houden".
      De huisartsen worden gedwongen naalden in hooibergen op te sporen zonder te weten wat ze met de hooiberg aanmoeten.

  • M.W. van Gasselt

    Dermatoloog, Amsterdam

    Met een collega waarbij je een actinische keratose bevriest, kun je uiteraard heel goed de afspraak maken om alleen terug te komen als het niet weg is. In principe zie ik patiënten met één actinische keratose ook meestal niet terug.
    Of alle jonge p...as beginnende colllegae weten dat een DOT na 6 weken afgesloten wordt (na een behandeling, inclusief cryotherapie) en er dan een vervolg DOT geopend wordt, vraag ik mij af. Tijdens de opleiding hebben ze dit in ieder geval niet geleerd.

  • S.J.F. Gerbrandy

    Oogarts, Amsterdam

    Nog een kleine toevoeging: er zijn zorgelijke redenen die dit declaratiegedrag veroorzaken. In ziekenhuizen is er de benchmark van logex. Als je als maatschap minder produceert dan een andere maatschap krijg je minder betaald. Het gevolg is dat ...alle maatschappen tegen elkaar opboksen om maar zoveel mogelijk productie te maken. benchmark weghalen?
    2e is dat er iets veranderd is: de verziekte band tussen zorgverleners en zorgverzekeraars. zorgverzekeraars zijn door hun houding en keiharde beleid de tegenpartij geworden. De bad cop, de vijand. Zorgverleners proberen die vijand waar mogelijk terug te pakken. Hier zit misschien nog wel het grootste probleem. Want daardoor denken zorgverleners vooral aan het strijden tegen verzekeraars en niet aan zorgkosten,

  • C.F.M.M. de Weerd

    Psychiater , Deventer

    Elke euro kan maar één keer uitgegeven worden (zie ook een andere blog met reacties van gezondheids econoom Marcel Canoy, 23--1-2024).
    Er wordt van ons verwacht dat we ons aan allerlei richtlijnen houden, zijn misschien wel angstig om fouten te mak...en of achteraf aangeklaagd te worden door patiënten (dus dekken we ons in door als huisarts wèl door te verwijzen en als medisch specialist wèl een vervolgafspraak in te plannen).
    En natuurlijk is het belangrijk dat de zorg kostendekkend is, dus is het van belang dat het duidelijk is wat er allemaal bij het gedeclareerde bedrag inbegrepen zit (en zijn dat bijvoorbeeld dure energieslurpende gebouwen/fancy apparaten, twintig managmentlagen en controlerend administratief personeel voor al deze ingewikkelde declaraties, om wat voorbeelden te noemen) Maar...we moeten onszelf ook in de spiegel aan kunnen kijken... vind jij dat jouw werk 326 euro moet kosten per wat zullen het zijn geweest, 10 minuten?

  • S.J.F. Gerbrandy

    Oogarts, Amsterdam

    Dit is gewoon hoe het werkt in de zorg. Als je de declaratieregels toepast komt dit eruit.
    Van dat tarief worden een hoop kosten betaald. Het financiële systeem is een draak maar we zullen ermee moeten dealen

  • J.J. Hoefnagel

    Dermatoloog , Amsterdam

    Tja…de dermatoloog doet zorgvuldig zijn werk en evalueert zijn therapie.
    Het is eerder de vraag waarom de huisarts überhaupt verwijst, als de patiënt en hij de diagnose al hadden gesteld en er een NHG-standaard bestaat voor deze aandoening. Zo hadd...en er meer zorgkosten bespaard kunnen worden, maar blijkbaar was het probleem toch niet zo eenvoudig als in het praktijkperikel wordt geschetst…

    • A.J. Oosting

      Dermatoloog , Amsterdam

      Besten, mee eens. Misschien was toch de kennis van een dermatoloog nodig om uit te sluiten dat het geen Morbus Bowen of een plaveiselcelcarcinoom betrof. En om een pt(e) weer voor een behandeling terug te verwijzen die op dat moment in de kamer zit, ...lijkt mij niet heel pt(e) vriendelijk.

  • M.A.J.M. Hamers

    bedrijfsarts, Nijmegen

    Is het niet verplicht om de patient vooraf op de hoogte te stellen van de kosten? Dan had de patient na de beoordeling door de dermatoloog kunnen kiezen om de "operatieve verrichting" en controle te laten uitvoeren door de huisarts. Ik vraag me af of... je de betaling om die reden kunt weigeren. Maar ja, dat doe je misschien niet zo snel om de relatie niet te verstoren in dit kleine medisch wereldje.

    • A.J. Oosting

      Dermatoloog , Amsterdam

      De consult tijd per patiënt is misschien iets langer bij de bedrijfsarts. Bij de dermatoloog vergt onderzoek, invoer in de EPD, uitleg en behandeling van de patiënt de volle 10 minuten. Om het dan ook nog over het laatste prijsvergelijk onderzoek van... de verschillende behandelopties te hebben lijkt me niet op het bord van de medisch specialist thuis horen. Op dit moment zijd de administratieve lasten te groot. Ik ben zeer benieuwd hoe dat bij u als bedrijfsarts wordt gedaan En binnen hoeveel tijd.

    • P.J. Mitra

      arts en jurist, onafhankelijk medisch adviseur ArtsTotaal, Schaijk

      Ja, dat kun je, net als bij elke andere dienstverlening naar jou toe als consument, waarbij de voorwaarden en in rekening te brengen kosten niet vooraf in kaart worden gebracht. Een enkele verwijzing naar de algemene ziekenhuissite voor een 'prijslij...st' is redelijkerwijs onvoldoende, zeker als die vol met voor leken onbegrijpelijke woorden en aanduidingen staan.

      Dat is de theorie. In praktijk klaagt bijna niemand, zeker niet als die persoon toch al door het eigen risico heen is of gaat. En als wel, dan hebben rechtsbijstandsverzekeraars, waar minder mondige patiënten toch al snel uitkomen, als ze die hebben, nog meestal een drempelwaarde van 200 euro of meer aan belang dat je moet hebben voor ze überhaupt in actie willen komen.

  • E.J.W. Keuter

    Neuroloog , Aruba

    Toen de dbc en later de dot kwam, kregen wij hier les in. Hoe licht je de verzekering zoveel mogelijk op ten faveure van het ziekenhuis? De lessen waren verplicht. Spijbelen lukte bijna niet.

    • E. Hajdarbegovic

      algemeen betweter, Rotterdam

      @Keuter
      Mag ik je aantekeningen van deze lessen?

    • M.C. Wijnker

      huisarts

      Dan weet je na die training in elk geval hoe het níet moet..
      In deze casus was het natuurlijk prima geweest om af te spreken terug te komen als er nog restklachten waren en het anders bij 1 consult incl behandeling te houden (wat bij de huisarts ov...erigens minder dan 2 tientjes kost.. )

      • G.A. Lemmens

        Huisarts, *

        Eens. En anders gewoon iemand binnen die 42 dagen terugzien, aangezien je als dermatoloog ook moet weten hoe lang zo'n 'DOT' loopt.
        Patiënten verwijzen voor een actinische keratose doe ik zelf als huisarts overigens ook niet. Wel verbaas ik me erov...er wat voor puur specialistische zorg er in toenemende mate bij ons over de schutting komt, terwijl de dermatoloog dit noujuist terug had moeten verwijzen, of binnen de DOT had moeten blijven.
        Vermindering van de zorgkosten begint inderdaad ook bij ons allen zelf!

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.