Blogs & columns
Marc Jansen
Marc Jansen
2 minuten leestijd
Blog

Een paternalistische vertoning

2 reacties

Het was een hot item in het nieuws die week. Experts hadden de Tweede Kamer toegesproken over het thema: ‘Die verslavende smartphone moet de klas uit’. De deskundigen stonden te dringen om hun zegje te doen. Dozen vol onderzoek zouden hebben aangetoond dat kinderen met een mobiel op school slechter presteren.

Kinderpsychiaters pleitten voor algeheel verbod op een mobiel tot 13 jaar en onderwijsdeskundigen gingen de strijd aan middels de leus ‘Thuis of in de kluis’. Ik vond het een wat paternalistische vertoning allemaal.

Maar ik mag zelf niets zeggen. Ik was de eerste die dit jaar vanaf mijn eigen iPhone op de klassenapp het bericht stuurde dat ik groep 6 echt te vroeg vond voor een smartphone. Andere ouders moesten weten dat ze hun kind echt geen mobiel hoefden te geven uit social pressure; er zijn meer ouders zoals wij die hun kind uit de gevaarlijke digitale wereld willen weghouden en willen laten opgroeien in de vrije natuur.

En op zich denk ik, zowel als vader als kinderarts, ook echt dat het overmatige gebruik van social media, TikTok en games zijn weerslag kan hebben op de jongere generatie. Maar doen we niet wat we altijd doen? Denken we weer voor anderen? Pas helemaal onder aan het NOS-artikel kwam de echt nuttige input. Namens scholenvereniging LAKS sprak scholier Janouke van Meerveld. Zij zag het totaal anders. De lessen zijn zo saai, een te lange monoloog van een leraar vanuit een powerpointpresentatie. Vind je het gek dat iemand dan liever een TikTok-filmpje bekijkt?

Bam, de spijker om zijn kop. Wat doen wij medici zelf tijdens een saaie bespreking? Dan zitten we toch ook onze mailtjes weg te werken op onze smartphone? Het zette me meteen aan het denken over mijn eigen onderwijsstijl aan studenten en (co)assistenten. Vond ik het zelf niet hopeloos achterhaald, dat eenrichtingverkeer vanuit een presentatie? Maar hoeveel van die oeverloze monologen heb ik toch alweer gehouden dit jaar, tijdens colleges en werkgroepen, veilig vanuit mijn maximaal zeven bulletpoints tellende powerpointslides?

Dus ja, we moeten goed kijken wat de plek is van de smartphone in klassen en collegebanken. Maar laten we eerst onze lessen zo leuk maken dat onze studenten hun mobieltje vrijwillig wegleggen. Of zoals Janouke het zei: ‘Een verbod is een stap terug in de maatschappij. Leer ons met die smartphones om te gaan en ga ons niet straffen. Het is symptoombestrijding.’

Meer van Marc Jansen
  • Marc Jansen

    Marc Jansen is kinderarts immunoloog-reumatoloog in het UMC Utrecht.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • B. Bos

    Specialist ouderengeneeskunde , Leiden

    Mmm, mijn twee oudste kinderen zijn 21 en 18. We hebben ze ervan weggehouden tot hun 13e jaar. Daarna wel een gegeven maar gevraagd niet op social media te gaan of zaken zoals tiktok, erg verslavend. We willen wel een rookvrije generatie? Ik wil ook ...een tiktokvrije generatie. Maak me daar meer druk over dan over een sigaret in de bosjes eigenlijk.
    Ze zijn ons dankbaar, onze kinderen, dat we ze ervan weggehouden hebben. Vroeger waren ze er boos om, Nu zijn ze dolblij dat ze geen digitale verslaving hebben opgedaan.
    De jongste van 9: gaan we weer zo doen.
    Maar goed, wij vinden het niet gezond maar erg ongezond dat gestaar op schermpjes. En doordat je zo ‘verwend’ raakt met die filmpjes en beelden: is het logisch dat een wat langer verhaal: saai wordt?
    Ik ben geen neurowetenschapper, maar dat concentreren en focussen op taaie stof, gewoonweg inspanning vergt, lijkt mij evident.
    En waarom zouden zaken niet saai mogen zijn, saai en taai.
    Ikzelf word erg moe van de snelheid waarin we tegenwoordig moeten leven. Waarom is dat beter eigenlijk? Ik vraag het me af. Het is heerlijk om dingen rustig te doen, saaie dingen zijn ook fijn,
    Misschien leer je dat juist af om dat te waarderen, als je smartphones als richtsnoer neemt voor het leven.
    Doen we daar kinderen dan een plezier mee?
    Geen smartphones op school: geeft juist keuzevrijheid, je leert immers beide kanten kennen. Saai en analoog EN snel snel snel digitaal. Dan kunnen ze zelf de beste keus maken later hoe ze willen leven,
    We willen niet dat ze roken, willen we wel dat ze tiktokken?
    Is een rookvrije generatie nastreven dan niet ook een paternalistische vertoning?

  • J.M. Keppel Hesselink

    arts-farmacoloog, Bosch en Duin

    Ik wist niet dat er nog kinderen waren zonder smartphone. Ook niet dat frontaal lesgeven met de powerpoint nog een echt ding is. Al in d vorige eeuw waren alle onderwijskundigen het erover eens dat frontaal lesgeven niet erg efficient is. En slaapve...rwekkend. Vele andere onderwijs modellen zijn toen bedacht en uitgevoerd.

    Janouke van Meerveld moet ergens onder een steen onderwijs gekregen hebben. Nieuwe technologie verbieden is nooit mogelijk. Als iets nieuws mogelijk is, gaat het gebruikt worden. Hoeveel ethici en experts ook menen dat het niet goed of wijs is. We zullen ons moeten aanpassen aan nieuwe technologie en niet andersom.

    Of dat wenselijk is? Zeker niet. Maar het is niet anders. Homo iphoniensis zal duim artrose hebben rond de 30, alsmede chronische hoofdpijn, slapeloosheid en nekproblemen. Maar zal de slaaf blijven van de stralen die uit de iphone komen. In d vorm van tictoc, of whatever. Immers velen zijn gebaat bij een geprogrammeerde mensheid. Die via de iphone leert wat hij/zij denken moet. Maar dat terzijde.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.