Inloggen
Blogs & columns
Blog

Een administratief beroep? Denk eens aan de zorg

9 reacties

Vaak kom ik tegen dat mensen niet kiezen voor een beroep in de zorg, omdat ze denken dat je dan veel met mensen bezig moet zijn. Maar dat is helemaal niet meer zo. Dat was vroeger, maar de moderne ontwikkelingen zijn niet aan de zorg voorbijgegaan.

Ik wil dit misverstand graag uit de wereld helpen.

We beginnen met de overhead. Als je daarin werkt, dan hoef je helemaal nooit een patiënt te zien. In de zorg werkt wel 30 tot 40 procent van de mensen in dit soort functies. Als je geluk hebt, kun je meteen in zo’n functie starten. Maar niet getreurd als dat niet mogelijk is. Je moet het wel heel bont maken als je niet binnen een paar jaar naar zo’n functie doorgroeit.

Het mooie van zoveel mensen die zich bezighouden met wat andere mensen doen, is dat ze heel slim zijn in het verzinnen van allerlei regels over dingen die jij mag bijhouden. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je ooit om administratie verlegen zit. Zo lieten verpleegkundigen mensen met pijnklachten die lagen te slapen vroeger met rust. Maar dan hadden ze niks te administreren. Nu heeft een slimme jongen van de afdeling Kwaliteit bedacht dat je mensen met pijnklachten ook op meerdere momenten van de dag een vragenlijst kunt laten invullen om de ernst van hun pijnklachten aan te geven. Dat kun je dan allemaal goed verantwoorden in het dossier en het levert heel veel werk op. Dus nu mogen ze slapende mensen wakker maken om een vragenlijst in te vullen. Daarna is er weer heel veel administratie om ervoor te zorgen dat die lijst goed ingevoerd wordt in het elektronisch dossier.

Ik zal het niet mooier voorstellen dan het is. Niet iedereen heeft het geluk terecht te komen in een overheadpositie. Vooralsnog wordt het geld nou eenmaal verdiend door het behandelen van patiënten. Maar ook daarbij zijn er mogelijkheden volop om dat toch tot een aangename bezigheid te maken. Stel dat je huisarts wordt. Tegenwoordig hoef je je patiënten amper meer aan te kijken! Het grootste deel van de tijd kun je naar het computerscherm kijken en je kunt gewoon typen waar de patiënt bij zit. En als de dag dan voorbij is, heb je nog genoeg administratie om de hele avond en – niet onbelangrijk – het hele weekend door te komen.

Ook als specialist zijn er mogelijkheden genoeg het contact met mensen tot een minimum te beperken. Ja, precies. Door e-health! We hebben het maatschappelijke tij mee. In het Nationaal Zorgdebat waren politici het er unaniem over eens dat het directe contact met patiënten fors moet worden teruggedrongen. Onze eigen minister van Volksgezondheid droomt zelfs van een contactvrije zorg. Lege parkeerterreinen bij de ziekenhuizen. Het contact allemaal via de computer en apps op de telefoon. Er zijn heel veel bedrijven die hiermee bezig zijn. Dus je hebt een wirwar aan producten, die allemaal weer anders werken en waarmee je je uren kunt vermaken om dat allemaal uit te zoeken.

En of dat allemaal nog niet genoeg is. Als je wel een keer echt contact hebt, dan mag je weer heel veel tijd besteden om dat minutieus in het dossier te zetten. Formeel is zo’n dossier er voor de behandeling, maar in de praktijk is het allang uitgegroeid tot een economische en juridische verantwoording van alles wat je doet. Zelfs als je iemand hebt opgebeld die niet opnam, kun je dat in het dossier zetten. En dan moet je ook weer ergens registreren dat je daar tijd aan hebt besteed, wat ook weer tijd kost, die je ook weer mag registreren. Maar het gaat nog verder. Zelfs al had je helemaal geen contact, dan nog kun je tijd registreren. Als je alle aantekeningen gaat doorlezen, mag je in het dossier zetten: dossier doorgenomen en dan mag je daar weer tijd voor registreren. Haast een soort droste-ervaring toch?

Je hebt helaas altijd mensen die niet mee kunnen gaan met hun tijd. Zo is er nu een groep, die de ROM als benchmark wil afschaffen. De ROM als benchmark, onze administratieve topprestatie van de laatste tien jaar! Als dat door zou gaan, komt er heel veel tijd vrij. Wat willen ze in vredesnaam doen met al die tijd?

Patiënten spreken?

ggz ROM
  • Menno Oosterhoff

    Menno Oosterhoff is (kinder- en jeugd)psychiater eninitiatiefnemer van www.ocdnet.nl en www.ocdcafe.nl. Hij maakt de podcast ‘God zegene de greep’ over de dwangstoornis. Daarover gaat ook zijn boek ‘Vals alarm´ waarin ook zijn eigen dwangstoornis aan de orde komt. Zijn boek ‘Ik zie anders niks aan je’ gaat over psychische aandoeningen in het algemeen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Menno Oosterhoff

    psychiater, THESINGE Nederland

    12-02-2017 22:49

    Hartelijk dank voor alle positieve reacties. @anthonie TasselaarMe laten aanklagen bij het tuuchtcollege is een optie die ik ook heb overwogen, maar ik ben ook weer niet zo dol op het tuchtcollege.
    Ik hoop dat het tij een keer keert en we weer gaan v...ertrouwen ipv controleren. Tot die tijd moeten we er in elk gaval maar om lachen ook als is het als een boer met kiespijn.

  • Inge van Kesteren

    kinderarts, gepensioneerd, Helmond

    12-02-2017 16:01

    Menno, een geweldig (lekker cynisch) betoog, maar helaas werkelijkheid.
    Uit het (mijn) hart gegrepen.
    Vroeger werden mensen wakker gemaakt voor hun slaappil. Ik dacht, dat dat fenomeeen wel uitgestorven zou zijn, maar tegenwoordig wordt je dus wakker... gemaakt voor de administratieve genoegens van hogerhand.
    Ik ben nog steeds bevriend met een (zeer betrokken en zorgzame) kinderverpleegkundige, die laatst verzuchtte: "ik heb tegenwoordig vaker een muis in mijn handen dan een kind".
    Het is schandalig, dat de zorg er vandaag de dag op die manier uitziet.

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    12-02-2017 15:06

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    12-02-2017 12:06

  • Anthonie Taselaar

    laatste jaren bedrijfsarts, thans n.p. en aannemer, Boekelo

    11-02-2017 21:51

    een constructief-/subversieve suggestie: ik heb ooit patiënten aangespoord een klacht tegen mij in te dienen omdat ik zoveel tijd moest spenderen aan het scherm. we hebben de klacht buiten werktijd gezamenlijk gniffelend opgesteld: correcte feiten e...n scherpe toon.
    de organisatie schrok, probeerde nog even mij de schuld te geven maar mijn vereiste tijdschrijven loog in dit geval ook niet; resultaat: een vermindering van de administratieve rimram. indien je inhoudelijk handelen correct is is er geen manager die om je heen kan en de IT nerds moet je op je hand hebben: die kunnen administratieve lasten verlichten, effe nadenken en natuurlijk voorinvesteren uit het budget van het management, niet uit dat van de dokter....

  • dirk corstens

    psychiater, Maastricht

    11-02-2017 19:00

    Geweldig Menno - ik krijg er steeds meer zin in. Praten met patiënten, wordt steeds meer een subversieve activiteit. Dat wetende, geniet ik er nog meer van.....noteer in jouw EPD: e-mail gelezen van man van 60 met oppositionele stoornis....1 minuut (...o, shit, je kunt alleen maar 5 minuten registreren....nou ja, ik mag er ook even van genieten....dat noemen we mindfulness....registreren: 4 minuten mindfulness....). Mijn BSN nummer, 'zorg'verzekeringsnummer, verwijsbrief met handtekening, AGB code en vermoedelijke diagnose zijn al onderweg....

  • Bert Wiechers

    huisarts n.p., Zwolle

    11-02-2017 16:38

    Een deel van de administratieve last komt denk ik voort uit de behoefte aan ‘transparantie’, het inzichtelijk maken van ‘kwaliteit’. Dat leidt tot een nadruk op ‘meetbaarheid’: scores toekennen aan allerlei criteria en het plaatsen van vinkjes in all...erlei ‘meetinstrumenten’. Ik wil niet beweren dat er geen aandacht moet zijn voor de kwaliteit van het medisch/paramedisch/verpleegkundig handelen, het probleem is m.i. dat de aandacht te veel wordt gericht op wat te meten is, op wat (schijnbaar!) is uit te drukken in maat en getal.

  • Maarten Vasbinder

    médico familar e comunitario, Ubon Ratchathani

    11-02-2017 16:20

    Arme spijker. Perfect geraakt.
    Hoe stoppen we deze achtervooruitgang?

  • Willemiek Kooijman

    psychiater, Haarlem

    11-02-2017 14:58

    Beste Menno, veel respect, weer zo bijzonder knap verwoord...en je biedt morele steun. Het is dat het allemaal te triest voor woorden is, anders zou ik oprecht veel plezier aan het lezen hebben beleefd

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.