Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
12 juli 2019 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Medicijnen van nu: uit de automaat en per fietskoerier

3 reacties

Vorige week hoorden wij via een 95-jarige patiënte dat haar medicijnen voortaan niet meer werden thuisbezorgd door de apotheker: de apotheek had een nieuwe eigenaar en bezorgde alleen nog per fietskoerier binnen een straal van 3 kilometer vanaf de hoofdvestiging.

Wij zijn huisartsen in een provinciehoofdstad, in een wijk die door een snelweg wordt gescheiden van de overige bewoners.

In goed overleg met twee apothekers in de aanpalende wijken is in 1997 een uitdeelpost binnen ons gezondheidscentrum gebouwd, die nu ruim twintig jaar ’s middags geopend is. Met vaste medewerkers die de patiënten vaak bij naam kennen. De medicatie wordt vanuit de hoofdvestigingen tweemaal per dag bezorgd, waarna ook de thuismedicatie bij de patiënten kan worden langsgebracht.

Na de recente overname door een investeringsmaatschappij, met directie in het buitenland, zijn twee apotheken samengevoegd tot één vestiging.

Alle herhaalmedicatie komt voortaan uit een automaat, de tijd om goede uitleg te geven bij een eerste uitgifte van medicatie is wegbezuinigd.

Thuisbezorging gaat per fiets met een maximale afstand van 3 kilometer; er wordt geprobeerd om de bezorger alle medicatie in één keer mee te laten nemen.

Deze week al kwam de apotheker afscheid nemen; hij had eieren voor zijn geld gekozen en ging in een andere vestiging werken, elders in het land. Op deze manier wilde en kon hij zijn vak niet uitoefenen. Wij hebben een zeer prettige samenwerking met hem gehad, een betrokken en humorvolle partner, die we node zien vertrekken.

De tweede apotheker zit overspannen thuis. Vier medewerkers hebben zich ziek gemeld.

Wij zijn nu in overleg met een andere – zelfstandig – apotheker over de ontstane situatie, om zo de farmaceutische zorg voor onze patiënten te waarborgen.

Dit is wat er kan gebeuren als niet de zorgverlening maar de winstmarges leidend zijn: patiënten blijven verstoken van goede uitleg en thuismedicatie, goed functionerende samenwerkingsverbanden worden abrupt verbroken, medicatiereviews behoren tot het verleden. Alleen aandeelhouders varen er wel bij.

Minister Bruins, is het niet hoog tijd voor een heroverweging van de ‘concurrentie in de zorg’?

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl


meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • G K Mitrasing, Vogelvrije Huisarts, Jumla 25-07-2019 21:50

    "Wat is een apotheek? Er zijn geen vestiging en inrichtingseisen meer; een robot of een automaat is nu ook een apotheek. De betreffende keten is niets te verwijten. Waarom zijn vestiging en inrichtingseisen verdwenen? Dat is toch door de Minister op VWS gedaan!
    Bezorging? Alleen voor degenen die echt niet kunnen ophalen of laten ophalen. Dat moet je dan bewijzen! Dus niet bezorgen. Ophalen? Kan dus ook bij de automaat. Dat is in de ogen van de Minister en daarmee van de zorgverzekeraars ook een apotheek!

    Alles in 1x bezorgen? Logisch gezien de voortgaande daling in tarieven. De verzekeraars eisen ook geen bezorging per ommegaande! Eisen ook geen bezorging binnen 20 minuten. Neen, zij vinden eventuele bezorging als het niet anders kan ook goed de volgende dag!

    Levering van geneesmiddelen kan binnen 24 uur! Dat vindt Menzis goed. Die wil eigenlijk af van de Dienstapotheken! Zo ook de Minister.

    Bottom line; de zorgplicht ligt uitsluitend bij de verzekeraars. En die mogen doen en laten wat zij maar willen. Mits de kwaliteit nog maar acceptabel is, maar de kosten in ieder geval onder het maximum budget uitkomen. Verschil tussen geraamde schadelast en uiteindelijk gerealiseerde schadelast mogen de verzekeraars zelf houden en toevoegen aan de reserves. Een overschrijding wordt middels MBI en MBH teruggehaald bij de apotheken en overige zorgaanbieders.

    Tja…"

  • G K Mitrasing, Vogelvrije Huisarts, Jumla 25-07-2019 21:48

    "De bal wordt nu wel heel gemakkelijk bij de investeerders/opkopers van apotheken neergelegd. Ten onrechte. De schaalvergroting in de apotheeksector is een direct gevolg van de gereguleerde ‘markt’ werking sinds 2006. Een en ander is ook voorspeld en die voorspelling komt helaas uit. De meeste winst wordt sinds 2006 gemaakt door de zorgverzekeraars zelf. Dat zien de betreffende huisartsen over het hoofd. Het zorgstelsel is gebaseerd op de Speltheorie en verzekeraars snappen die als de beste. De onderhandelaars namens apothekers en huisartsen snappen hem niet. En dat merkt de achterban.

    De Minister zelf fietst door het hele zorgstelsel heen en blokkeert de herverdeling van gelden. Akkoorden op Hoofdlijnen zijn funest. Zorgverzekeraars als geheel lopen bewust een klein risico; de Minister legt een budget op en dat mogen zij niet overschrijden. Zorgverzekeraars lopen een risico bij de extramurale farmacie en dat merken apothekers; er wordt alleen op prijs en volume ingekocht en de risico’s op financieel gebied worden afgewenteld op de apotheken. Slechts door de Wet van de Grote Getallen kunnen ze dan overleven: Schaalvergroting dus. En die grote ketens doen als de zorgverzekeraars; die wentelen nu af op de patiënten zelf en kijken met juridische blik naar de contracten. Wat moeten zij doen? Wie heeft de zorgplicht? Wat zeggen de regels van de contracten en wat staat er tussen de regels? "

  • LW Boland, Jeugdarts , Diemen 13-07-2019 12:25

    "Hoewel mijn stemming telkens weer een forse knauw krijgt bij het lezen van een praktijkperikel als dit roep ik alle zorgcollega’s op misstanden te blijven melden. Zo wordt de roep om herstel van normen en waarden in de organisatie van de zorg consistent onderbouwd. We weten het al zo lang: zorg is géén markt. Het Waterlooplein is dat wel. Frapper, frapper toujours..."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.