Laatste nieuws
JV
1 minuut leestijd
Nieuws

Tevreden patiënt beveelt dokter aan

Plaats een reactie

'Samenvattend kan ik zeggen dat ik blij ben dat dit onderzoek in het NPBC heb laten doen.’ De zin, mét taalfout, is de apotheose van een advertentie in het Dagblad De Pers van 20 oktober.

Ene Mark Visser (45 jaar) beschrijft daarin over drie kolommen hoe goed hij is geholpen door een arts – diens foto staat erbij -– in het Nederlands Proctologisch en Bekkenbodem Centrum (NPBC), nadat hij ongerust was geworden vanwege bloed in de ontlasting. Hij kon binnen een paar dagen terecht voor onderzoek, werd vriendelijk bejegend en hoorde spoedig dat een door de arts verwijderde poliep goedaardig bleek te zijn.

Volgens de gedragsregels van de KNMG mogen artsen zichzelf in de schijnwerpers plaatsen, als de publiciteit maar ‘feitelijk, controleerbaar en begrijpelijk’ is. Is dat hier het geval? ‘Over dat laatste heb ik geen twijfels’, reageert Johan Legemaate, juridisch adviseur van de KNMG.

‘Maar bij “controleerbaar” en “feitelijk” kun je vraagtekens zetten. Klopt het wel wat deze patiënt zegt? Bestaat hij eigenlijk wel? Dat valt niet na te gaan.’ De KNMG zal deze arts niet op de vingers tikken, zegt Legemaate: ‘Maar de inspectie kan hem natuurlijk wel vertellen dat hij in strijd met de gedragsregels handelt.’

‘Het zou ons verbazen als wij enige gedragsregel zouden overtreden’, zo reageert het NPBC per mail. ‘Het is van belang het lezend publiek erop te wijzen niet te lang met dit soort klachten te blijven rondlopen. Daarom informeren wij de lezers middels een representatieve patiëntencasus.’ JV

Nieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.