Laatste nieuws
Onno Terpstra
2 minuten leestijd

Moderne opleiding infantiliseert (2)

Plaats een reactie

In zijn artikel (MC 8/2009: 326) verwoordt Smit zijn ongenoegen over competentiegericht opleiden én de beslissing van VWS om de cursus Train-de-Trainers te beschouwen als kwaliteitsindicator. Hij koppelt dit aan de ‘pamperende’ inhoud van de cursus. De redactie doet daar nog een schepje bovenop met de kop en een kinderachtige formulering in de inhoudsopgave.

Laten we de zaken uit elkaar houden. In 1998 werd de cursus in Nederland geïntroduceerd die eerder in de UK is ontwikkeld door een kolonel-chirurg. Gaande de moderniseringsplannen zag het CCMS hierin een instrument om specialisten bij te scholen in hun rol van opleider en nu omarmt VWS het als een kwaliteitsindicator.

Opleiders krijgen een didactische systematiek aangereikt om opleidingsactiviteiten op de werkvloer te verrijken. Zo gaat het bij vaardigheidsonderwijs om het besef hoe op snelle en doeltreffende wijze een vaardigheid aan aios kan worden onderricht en niet om het aanleren van de vaardigheid zelf.

Bij feedback gooit Smit zaken op een hoop: toetsen als systematiek – Smit meent dat hierop een te zwaar accent ligt – én feedbackinteractie tussen opleiders en aios. Terecht is de vraag of de opleiding bij het eerste is gebaat. Gestructureerd feedback geven heeft zijn waarde bewezen.1 2 

Onderricht Smit zijn aios in het uitvoeren van een sectie zoals hij zijn driejarig zoontje veters leert strikken? Treft zijn feedback doel? Hij is wellicht een geboren leermeester. De meesten zijn het niet. Persoonlijke pampergevoelens en ‘déja vu’ zijn geen graadmeter voor de kwaliteit van een cursus die zich richt op besef van algemene didactische noties.

Terecht stelt Smit de vraag of een dergelijke cursus bijdraagt aan de vorming van betere specialisten. De roep om ‘evidence’ is luid maar nog onbeantwoord. Onopgelost is hoe je meet of je betere specialisten aflevert. Dat een Train-de-Trainerscursus een positief effect heeft op het leerklimaat is wel vastgesteld.3 Dat is winst.

Leiden, maart 2009
Onno Terpstra, trainer van de Leidse TdT-cursus

Referenties
1. Brand PLP en Boendermaker PM. Feedback geven: cruciale vaardigheid in medische opleiding. Ned Tijdschr Geneesk 2009; 153:250-253.
2. Stegeman JH. Gezel bij moderne meesters. Thesis, UvA, 2008.
3. Rubak S. et al. A controlled study of the short- and long-term effects of a Train the Trainers course. Med Educ 2008; 42:693-702.

aios
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.