Meldpunt voor klachten over de IGZ
Plaats een reactieDe Nationale Ombudsman en Tros Radar zijn een meldpunt gestart waar burgers, zorgprofessionals en advocaten negatieve ervaringen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg kunnen melden. Dat werd gisteravond aangekondigd in de uitzending van Tros Radar.
Radar en de Nationale Ombudsman stellen dat er sprake is van een structureel probleem bij de IGZ. Klachten worden niet behandeld en als ze wel worden behandeld, gaat het te langzaam en leidt het in te weinig gevallen tot een tuchtzaak. Volgens Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is het belang van de patiënt zoek. Ook vindt hij dat de Nederlandse overheid de eigen verantwoordelijkheid miskent. Brenninkmeijer zou niet eerder hebben meegemaakt dat een overheidsdienst zo gebrekkig functioneert.
In de uitzending wordt verder gesteld dat de wijze waarop de inspectie is georganiseerd ertoe bijdraagt dat er structureel dingen misgaan. De inspecteurs van de IGZ zouden allemaal uit de medische wereld komen. Het zou voor artsen te moeilijk zijn een andere pet op te zetten en onderzoek te doen naar een collega en de klagende patiënt hier goed bij te betrekken.
De Nationale Ombudsman en Tros Radar willen zoveel mogelijk meldingen bundelen, zodat er een beeld ontstaat van het functioneren van de inspectie. De reacties willen ze als een zwartboek presenteren aan de minister van Volksgezondheid. Deze heeft aan Tros radar laten weten deze week met een toezichtsvisie voor de IGZ te willen komen.
Simone Paauw
Links:
Nationale Ombudsman: TROS Radar en Nationale ombudsman openen meldpunt IGZ
Lees ook:
- ‘Benoem niet-medici bij IGZ’
- Ombudsman opent meldpunt medische missers
- IGZ vindt oordeel ombudsman te algemeen
- IGZ bestrijdt conclusie ombudsman ic-zorg

- Er zijn nog geen reacties