Laatste nieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

KNMG: NICTIZ: naar een nationaal ICT instituut in de zorg

Plaats een reactie

Gebruik van ICT in de zorg neemt steeds verder toe. Hierdoor ontstaat de behoefte om te komen tot onderlinge afspraken in verband met het uitwisselen van gegevens van patiënten. Deze afspraken zijn te vergelijken met een verkeersreglement en komen uiteraard niet vanzelf tot stand. Er moet daarnaast een landelijke infrastructuur worden aangelegd, hetgeen te vergelijken is met een wegennet. Ten slotte moeten landelijke applicaties worden ontwikkeld, zodat bijvoorbeeld een unieke identificatie mogelijk is van patiënten en zorgverleners. Hierover moeten op bestuurlijk niveau afspraken worden gemaakt door de organisaties en koepels in de zorg.

Twee jaar geleden is hiervoor het ICT Platform in de Zorg opgericht (kortweg IPZorg), een samenwerkingsverband van koepelorganisaties van zorgverleners en zorginstellingen, patiënten/cliënten, zorgverzekeraars en de ministeries van VWS en EZ. Op 12 november is in Utrecht door IPZorg besloten tot oprichting van het Nationaal ICT Instituut in de Zorg (NICTIZ) per 1 januari 2002. Het NICTIZ zal vanaf die datum de regierol op zich nemen voor de ontwikkeling en invoering van ICT-toepassingen in de zorg.

Integratie van activiteiten


In het NICTIZ worden activiteiten van het IPZorg, VIZI, Zorgpasgroep (anders dan de Eemlandproef) en CSIZ ondergebracht. Door deze integratie van activiteiten kan kennis van mensen en organisaties worden gebundeld en wordt versnippering voorkomen. Daarnaast wordt de verantwoordelijkheid voor uitgevoerde taken en de besteding van financiële middelen bij één organisatie ondergebracht. De ondersteuning van pilotprojecten door IPZorg en VIZI wordt om die reden tevens bij het NICTIZ ondergebracht.


In het NICTIZ worden eerdergenoemde afspraken verder in uitvoering genomen. Uiteindelijk moeten die onder meer leiden tot een zorgbreed Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), ter bevordering van de informatie-uitwisseling tussen zorgverleners.

Oprichtingsfase


De Stichting NICTIZ is opgericht en een tijdelijk bestuur - met daarin deelnemers vanuit patiënten, zorgverleners, zorginstellingen, verzekeraars en de ICT-industrie - heeft als taak zorg te dragen voor een verdere totstandkoming ervan. In deze oprichtingsfase wordt invulling gegeven aan diverse zaken.


Het ministerie van VWS heeft structurele financiering van het NICTIZ voor een periode van vijf jaar gegarandeerd. In het eerste kwartaal van 2002 wordt onder meer nagegaan hoeveel in de toekomst nodig is.


Vanuit de (voorlopig) geformuleerde missie van NICTIZ (de randvoorwaarden scheppen voor een landelijke informatiestructuur voor het op een veilige en geautoriseerde manier uitwisselen van informatie tussen zorgverleners, patiënten en zorgverzekeraars en zo bijdragen aan de kwaliteit van de gezondheidszorg) wordt een masterplan opgesteld.

De interne organisatie zal aan de hand van het te voeren werkplan worden opgezet. Dit werkplan, waarin opgenomen een beschrijving van uit te voeren werkzaamheden voor de komende 3 à 4 jaar, zal tevens bij de start van de werkzaamheden beschikbaar zijn.

Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.