Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

IGZ in gesprek over openheid calamiteiten

3 reacties

De inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) gaat in gesprek over hoe om te gaan met openheid over calamiteiten. Alle betrokken partijen, zoals zorgverleners en patiënten, kunnen zo meepraten over wanneer en op welke wijze informatie naar buiten kan worden gebracht. Hun input zal de IGZ verwerken in de nieuwe circulaire over meldplicht bij calamiteiten die dit najaar verschijnt.

De eerste sessie is al geweest, met de ziekenhuizen. Volgens een woordvoerder kwamen hierbij bestuurders, toezichthouders, maar ook artsen en patiënten aan het woord. Later volgen nog gesprekken die zich meer richten op verpleging en ggz. Aanleiding voor de gesprekken zijn onder meer de veranderingen in wet- en regelgeving die betrekking hebben op calamiteiten. Dit jaar is bijvoorbeeld de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg) in werking getreden.

Ongetwijfeld spelen een aantal geruchtmakende zaken een rol bij de beslissing om de gesprekken aan te gaan. Zaken die in eerste instantie niet door ziekenhuizen waren gemeld als calamiteit, maar later breed werden uitgemeten in de pers. In sommige gevallen vonden zorgaanbieders zelf niet dat er sprake was van een calamiteit. De nieuwe circulaire over meldplicht bij calamiteiten moet daar meer duidelijkheid over scheppen.

De IGZ wil dat de betrokken zorgaanbieders zelf informatie openbaar maken. Zij vindt dit passen bij een zelfkritische houding en bereidheid om van elkaar te leren. Volgens de IGZ kan openheid ook bijdragen aan vertrouwen in de zorg.

Lees ook

print dit artikel
Nieuws kwaliteit veiligheid IGZ ziekenhuizen meldplicht calamiteiten
  • Sophie Broersen

    Journalist en arts niet-praktiserend Sophie Broersen schrijft over geneeskunde en zorg in de volle breedte: van wetenschap tot werkvloer, van arts-patiëntrelatie tot zorg over de grens. Samen met de juristen van de KNMG becommentarieert zij tuchtzaken.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Jurriën Wind, Huisarts, Wijk & Aalburg 29-08-2016 15:28

    "Is de IGZ zelf ook niet een betrokken partij in deze en 'toe aan een sessie'? Bij het lezen van dit bericht en de woorden 'calamiteit, geruchtmakende zaken' gaan mijn gedachten onmiddellijk uit naar mijn overleden collega Tromp in Tuitjenhorn. Zelfkritische houding...? Prima, maar dan ook graag allemaal...! "

  • Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter, Lean Coach, Driebergen 29-08-2016 10:09

    "Een hele interessante!
    Maar zoals ook Wim vd Pol opmerkt met ‘toen de inspectie nog adviseur was’: dáár zit een kneep.
    Want de beste kwaliteit krijg je inderdaad door van elkaar te leren en dus voorbeelden te delen en zo permanent te verbeteren.
    Alleen vereist dat een cultuur zonder ‘shaming en blaming’, want anders durft niemand zijn vuile was buiten te hangen of onbewezen successen te delen. En die cultuur kennen wij in openbaar nationaal zorgland nog niet.
    Dus als de inspectie dit meent, vraagt dit ook duidelijkheid over hoe zij nieuw en anders omgaan met voorvallen die openbaar gemaakt worden waar iets op aan te merken valt. En vertrouwen komt dan te voet…..
    Dat zou wel een geweldige stap voorwaarts zijn om onze zorg samen steeds beter te maken!"

  • Wim van der Pol, counselor, Delft 27-08-2016 10:27

    "Laten we beginnen met de definitie. Dat een calamiteit onbedoeld is, dat moge duidelijk zijn. Dat een calamiteit onverwacht is, dat is niet altijd zo. Ergo, onbedoeld en onverwacht dragen niet bij aan een heldere definitie. Daarnaast dient het melden van calamiteiten versoepeld te worden. Laat zorgverleners melden, zoals vroeger kon. De inspecteurs waren toen meer adviseurs. Sindsdien is er door juridisering van de IGZ een soort kramp in het melden ontstaan, welke de procedure van het melden en het hanteren van de definitie heeft verstard. Dat los je met praten over openheid niet op. Er wordt immers al genoeg open gepraat, zoals in het jaargesprek tussen IGZ en bestuurders. De aangekondigde circulaire gaat niets veranderen zonder te praten met echte ervaringsdeskundigen"