Ministers: ‘Beleid rondom omvallende ziekenhuizen moet beter’
3 reactiesEen situatie zoals ontstond na de faillissementen van MC Slotervaart en MC IJsselmeerziekenhuizen willen de ministers Hugo de Jonge en Bruno Bruins nooit meer meemaken. Zij stellen in een brief aan de Tweede Kamer dat het beleid rondom zorgaanbieders in financiële problemen op sommige punten is tekortgeschoten.
Naar aanleiding van de faillissementen vorig jaar hebben De Jonge en Bruins het beleid aangescherpt, zo schrijven zij in hun brief. Bruins gaf destijds aan zelf ook verrast te zijn door de zich snel opvolgende ontwikkelingen rond met name MC Slotervaart. Hij zou pas in een laat stadium op de hoogte zijn gebracht van een naderend faillissement.
De Jonge en Bruins willen dat het ministerie van VWS voortaan vroeger en actiever wordt geïnformeerd bij discontinuïteit van zorgaanbieders waarvan het wegvallen grote maatschappelijke impact heeft. Op dit gebied kan en moet de zelfstandige informatiepositie van de overheid veel steviger, vinden ze.
In specifieke gevallen willen de ministers dat zij de regie kunnen nemen en daarvoor moeten zij tijdig worden geïnformeerd. Het is overigens niet de bedoeling een zorgaanbieder koste wat kost overeind te houden. Wel willen zij voorkomen dat een acuut faillissement leidt tot onverantwoorde risico’s voor de continuïteit, kwaliteit en veiligheid van de individuele patiëntenzorg. Ook kunnen zij vanuit hun regierol ondersteuning bieden door bijvoorbeeld een bemiddelaar of verkenner aan te stellen of (financiële) expertise in te roepen. De ministers stellen dat alleen in zeer uitzonderlijke situaties hun betrokkenheid verder kan gaan en zij een financiële bijdrage kunnen leveren als de betrokken partijen de problemen redelijkerwijs niet zelf kunnen oplossen.
De ministers willen dat toezichthouders IGJ en NZa actiever op de hoogte worden gehouden door zorgverzekeraars en Wlz-uitvoerders en dat de NZa ook meer proactief toezicht houdt. Ook zal er onderzoek worden gedaan naar aanvullende wettelijke maatregelen, zoals uitbreiding van de meldplicht van risico’s bij de NZa en aanvullende bevoegdheden van de NZa.
Lees ook-
Simone Paauw
Simone Paauw interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse.
GJ Bonte
Neuroloog, Dalfsen
Vraag het Marcel Canoy. Die noemt zich zorgeconoom. Die wist onder andere te vertellen dat de IJsselmeerziekenhuizen en het Slotervaart overbodig waren en daarom wel om mochten vallen.
Ik heb hem al een tijdje niet meer gehoord of gezien op deze ...site... Hoe zou dat nu toch komen?
W.J. Duits
bedrijfsarts, Houten
Het blijft een moeilijk gegeven, er zijn wachtlijsten, mensen moeten lang op hun behandelingen wachten. Ziekenhuizen hebben in feite maximale bezetting, als het hotels waren geweest draaiden ze alleen maar hoge winstcijfers. Waarom is dat in de zorg ...niet? Er zal dus ergens iets niet kloppen in de huidige marktwerking, blijkbaar is het geen goede regulator. Als de regering er weer volop invloed op wil hebben, dan zullen we moeten constateren dat de marktwerking niet meer werkt. De zorg wordt dan een voorziening onder toezicht van de overheid. Zullen we dat nu eens hardop gaan zeggen?
Dolf Algra
commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid, Rotterdam
Belangwekkende Kamerbrief. Want is dit mogelijk een game changer voor zorg aanbieders in financiële nood ? Volgens het laatste BDO rapport betreft het minimaal elf ziekenhuizen.
Het moge duidelijk zijn dat de ministers van VWS - achteraf - niet al...leen bijzonder onaangenaam verrast waren door de 'plotselinge ' (?) ondergang van het Slotervaart en de IJsselmeer ziekenhuizen, maar ook – in de tussentijd- tot de conclusie zijn gekomen dat ‘dit niet nog een keer mocht gebeuren’. Gevalletje van voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen
Een jaar geleden nog maar - 26 okt 2018 - stond Bruins hier nog heel anders in: Wij redden geen ziekenhuizen - liet Bruins toen weten. Ziekenhuizen die op omvallen staan, hoeven niet te rekenen op geld uit Den Haag. Bruins: „We zijn niet de bank.” En: „Het gaat ons niet om het bewaken van een stapel stenen.”.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/26/minister-wij-redden-geen-ziekenhuizen-a2752915
VWS wil nu niet alleen meer regie - door betere vroeg signalering, maar lijkt zich zelf nu aan te bieden als last resort for rescue.
Onder strikte voorwaarden natuurlijk. Maar die lijken nogal oprekbaar . Lees even mee met de basisregel :
‘De betrokken partijen hebben aangetoond dat zij de bestaande problemen niet redelijkerwijs zonder onze steun kunnen oplossen’
Tja: wat is redelijkerwijs ?
Het gevaar lijkt erin te zitten dat hier ook erg handig naar toe te werken is ( middels fait a complit methode), waardoor de overheid ‘gedwongen’ wordt door de helpende hand te bieden.
Neem concreet voorbeeld: het Maasziekenhuis- Pantein zorggroep te Boxmeer. Bruins daarover- in april 2019 :
,,De unieke situatie waarin de Pantein Zorggroep zich thans bevindt, maakt in dit specifieke geval betrokkenheid van de overheid noodzakelijk om de continuïteit van zorg te garanderen”,
Is dit het begin van het einde van managed competion ? Ik denk even aan de Chris Oomen opmerking recentelijk in MC: ‘Minister gaat niet over regie in de zorg’