Laatste nieuws
Marieke van Twillert
Marieke van Twillert
2 minuten leestijd
Portret

‘Zo kom ik uit de klaagstand’

Portret: Eric Cremers

Plaats een reactie
Harmen de Jong
Harmen de Jong

‘Dokter Bob’ is het geesteskind van huisarts Eric Cremers uit Tegelen. Niet alleen speelt hij alle rollen – het script schrijven, de aankleding, het editen, ondertitelen en ‘posten’ van de ultrakorte filmpjes doet hij ook zelf.

In de hete zomer van 2022, toen de huisartsen naar het Malieveld trokken, werd Dokter Bob geboren. ‘Een bevriende orthopeed wees me op de Amerikaanse TikTok-arts Dr. Glaucomflecken en zei: dat kun jij ook.’ Huisarts Eric Cremers besloot elke actiedag één filmpje te maken, iets luchtigs, als tegenhanger voor de litanie van klachten.

leeftijd: 59 jaar

privé: woont in Tegelen

werk: huisarts in maatschap met vier collega’s

vrije tijd: actief lid van theater- en musicalvereniging in Venlo

‘Ik ben het eens met de protesten, maar het werd wat zwaar en slachtofferig – dat is niet mijn stijl.’ Het werden praktijkperikelachtige filmpjes waarin Cremers alle rollen zelf speelt. Na de vijf filmpjes was de respons positief en had hij nog veel ideeën. Dus blijft ‘Dokter Bob’ filmpjes maken over de huisartsenpraktijk – inmiddels staat #34 online.

Na het spreekuur

Als scholier was hij al bezig met cabaret en camera. ‘Mijn vader, directeur van de mavo hier, had een super-8-camera waarmee ik mocht filmen. Ik heb zelfs overwogen filmmaker te worden, maar dat vonden ze thuis minder geslaagd.’ Maar de liefde voor het videomaken is gebleven. ‘De komst van de iPhone heeft alles makkelijker gemaakt, met telkens betere camera’s en handigheden.’ Het bedenken van een nieuw filmpje gebeurt tussen de bedrijven door: tijdens hardlopen, als hij niet kan slapen of in de auto. Eén aflevering maken kost hem twee uur, schat hij. ‘Script schrijven 15 minuten, opnemen 30 minuten, editen, op social media zetten. Ik zit inmiddels in een workflow, alles ligt klaar. Ná het spreekuur op de praktijk neem ik het op, het script staat op het scherm.’ Eerst filmt hij de ene rol, daarna de andere.

Humor

‘Het is niet echt, dat mag je zien.’ Hij heeft een paar pruiken voor de aankleding, maar ‘de make-up doet Tiktok voor me, met een handig filter.’ Het editen kost het meeste tijd. ‘Soms verlies ik mezelf daarin, het moet altijd korter. Eén minuut is al te lang.’ Dokter Bob trekt enkele tienduizenden views per filmpje. De afleveringen over dr Google en de arbodienst trokken 300.000.

Cremers gaat ermee door ‘zolang de voorraad strekt’. Het hele Dokter Bob’-proces geeft hem veel plezier. ‘Zo kom ik uit de klaagstand’, zegt hij. ‘Ik vind het leuk als mensen erom moeten lachen, ook als het een beetje treurig is. Stiekem hoop ik bovendien dat er beleidsmakers kijken en dat het iets teweegbrengt.’ De respons is positiever dan hij had verwacht, ook van de meeste patiënten. ‘Wat het me extra heeft opgeleverd is dat ik nu ook word gevraagd voor workshops en lezingen over hoe je humor en lichtheid op de werkvloer kunt brengen.’

Dokter Bob’s YouTubekanaal @dokter-bob, ook te vinden op LinkedIn, Tiktok, Facebook, Insta en X

Lees ook: download dit artikel (in pdf)

medisch contact

nummer 51/52

werk Portret arbeidsmarkt carrière balans social media
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert is sinds eind 2015 journalist bij Medisch Contact. Arbeidsmarkt en internationale gezondheidszorg hebben haar speciale aandacht, maar ze volgt ook het levenseindedebat, medische technologie en internationale gezondheid. Marieke is een van de presentatoren van MC de Podcast en schrijft geregeld een bijdrage voor de rubriek Media en Cultuur.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.