‘Zo kom ik uit de klaagstand’
Portret: Eric Cremers
Plaats een reactie‘Dokter Bob’ is het geesteskind van huisarts Eric Cremers uit Tegelen. Niet alleen speelt hij alle rollen – het script schrijven, de aankleding, het editen, ondertitelen en ‘posten’ van de ultrakorte filmpjes doet hij ook zelf.
In de hete zomer van 2022, toen de huisartsen naar het Malieveld trokken, werd Dokter Bob geboren. ‘Een bevriende orthopeed wees me op de Amerikaanse TikTok-arts Dr. Glaucomflecken en zei: dat kun jij ook.’ Huisarts Eric Cremers besloot elke actiedag één filmpje te maken, iets luchtigs, als tegenhanger voor de litanie van klachten.
leeftijd: 59 jaar
privé: woont in Tegelen
werk: huisarts in maatschap met vier collega’s
vrije tijd: actief lid van theater- en musicalvereniging in Venlo
‘Ik ben het eens met de protesten, maar het werd wat zwaar en slachtofferig – dat is niet mijn stijl.’ Het werden praktijkperikelachtige filmpjes waarin Cremers alle rollen zelf speelt. Na de vijf filmpjes was de respons positief en had hij nog veel ideeën. Dus blijft ‘Dokter Bob’ filmpjes maken over de huisartsenpraktijk – inmiddels staat #34 online.
Na het spreekuur
Als scholier was hij al bezig met cabaret en camera. ‘Mijn vader, directeur van de mavo hier, had een super-8-camera waarmee ik mocht filmen. Ik heb zelfs overwogen filmmaker te worden, maar dat vonden ze thuis minder geslaagd.’ Maar de liefde voor het videomaken is gebleven. ‘De komst van de iPhone heeft alles makkelijker gemaakt, met telkens betere camera’s en handigheden.’ Het bedenken van een nieuw filmpje gebeurt tussen de bedrijven door: tijdens hardlopen, als hij niet kan slapen of in de auto. Eén aflevering maken kost hem twee uur, schat hij. ‘Script schrijven 15 minuten, opnemen 30 minuten, editen, op social media zetten. Ik zit inmiddels in een workflow, alles ligt klaar. Ná het spreekuur op de praktijk neem ik het op, het script staat op het scherm.’ Eerst filmt hij de ene rol, daarna de andere.
Humor
‘Het is niet echt, dat mag je zien.’ Hij heeft een paar pruiken voor de aankleding, maar ‘de make-up doet Tiktok voor me, met een handig filter.’ Het editen kost het meeste tijd. ‘Soms verlies ik mezelf daarin, het moet altijd korter. Eén minuut is al te lang.’ Dokter Bob trekt enkele tienduizenden views per filmpje. De afleveringen over dr Google en de arbodienst trokken 300.000.
Cremers gaat ermee door ‘zolang de voorraad strekt’. Het hele Dokter Bob’-proces geeft hem veel plezier. ‘Zo kom ik uit de klaagstand’, zegt hij. ‘Ik vind het leuk als mensen erom moeten lachen, ook als het een beetje treurig is. Stiekem hoop ik bovendien dat er beleidsmakers kijken en dat het iets teweegbrengt.’ De respons is positiever dan hij had verwacht, ook van de meeste patiënten. ‘Wat het me extra heeft opgeleverd is dat ik nu ook word gevraagd voor workshops en lezingen over hoe je humor en lichtheid op de werkvloer kunt brengen.’
Dokter Bob’s YouTubekanaal @dokter-bob, ook te vinden op LinkedIn, Tiktok, Facebook, Insta en X
Lees ook:-
Marieke van Twillert
Marieke van Twillert is sinds eind 2015 journalist bij Medisch Contact. Arbeidsmarkt en internationale gezondheidszorg hebben haar speciale aandacht, maar ze volgt ook het levenseindedebat, medische technologie en internationale gezondheid. Marieke is een van de presentatoren van MC de Podcast en schrijft geregeld een bijdrage voor de rubriek Media en Cultuur.
- Er zijn nog geen reacties