Laatste nieuws

Verwijzen voorkomen

Plaats een reactie


Het terugdringen van verwijzingen uit de eerste lijn wordt sinds lange tijd gezien als voordeliger voor de gezondheidszorg (

MC 20/2002: 775

). Implementeren van teledermatologie lijkt daarom een goede stap voorwaarts. Snelle implementatie zou zeker gewenst zijn.


Wie hebben er voordeel van?


De patiënt, als we lezen hoe de ervaring van deze groep is geanalyseerd, de dermatoloog, die op een rustig moment toch consulten kan genereren, de huisarts, die zijn kwaliteit en tevredenheid kan verhogen, en de verzekeraar, die kosten uitspaart.


Echter, aan de financiële consequenties in de eerste lijn gaan de auteurs en andere landelijke voorstanders van telecare vaak voorbij. In de huidige slechte financiële en personele staat van de huisartsgeneeskunde kunnen anderen niet gaan zeggen dat ze hiermee zonder betaling hun voordeel kunnen doen. Dat zullen de huisartsen zelf gaan bepalen; ze worden een duidelijke gesprekspartner bij verschuivingen van zorgtaken van de tweede naar de eerste lijn.


Wat zijn onze kosten bij implementatie van telecare?


Investering in hardware, communicatie en software, planontwikkeling, informatieontwikkeling voor de patiënt, deskundigheidsbevordering voor de huisarts en de assistente, en ten slotte tijdbeslag c.q. extra werk voor de huisarts en de assistente.


Kortom, telecare is een goed, nieuw product, waar echter ook een goede prijs tegenover dient te staan.


Voorstel: het product ‘Digitale diagnostiek’ kan alleen plaatsvinden als er een dekkend tarief voor is.

Hoogezand-Sappemeer, mei 2002

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.