Toezicht op kwaliteit van zorg vraagt om nieuwe wet
Plaats een reactieHet toezicht op de kwaliteit van zorg zal verbeteren als er een duidelijke wettelijke regeling komt, in de vorm van een nieuwe Wet toezicht kwaliteit zorgsector.
Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, de Erasmus Universiteit, het Nivel en advocatenkantoor Velink & De Die in een rapport over bestuursrechtelijk toezicht op de kwaliteit van zorg. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van ZonMw.
De onderzoekers constateren dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de laatste jaren strenger is gaan optreden. Lag tot voor kort de nadruk op een ‘lerende, op kwaliteitsverbetering gerichte’ stijl van toezicht, de laatste jaren heeft een strengere sanctionerende stijl meer nadruk gekregen. Dit strengere beleid, waarin formele instrumenten als tuchtklachten worden ingezet en instellingen vaker onder verscherpt toezicht worden gesteld, is effectief geweest, stellen de onderzoekers. Maar de IGZ moet er niet in doorslaan: ‘Het is belangrijk de balans tussen beide toezichtstijlen goed in de gaten te houden.’
De onderlinge verhoudingen tussen overheidstoezichthouders zoals de IGZ en het Openbaar Ministerie, worden steeds belangrijker, stellen de onderzoekers vast. Hetzelfde geldt voor die tussen het overheidstoezicht en private toezichthouders zoals zorgverzekeraars en raden van toezicht van zorginstellingen: ‘Deze relaties vergen een duidelijker wettelijke regeling dan nu het geval is, onder meer voor het uitwisselen van gegevens tussen toezichthouders.’
In zo’n nieuwe wet over het toezicht op kwaliteit kan ook de relatie tussen de IGZ en de minister worden verduidelijkt. ‘De laatste vijf, zes jaren zien we toenemende betrokkenheid van de politiek bij het toezicht, waardoor de druk op de IGZ is toegenomen en de onafhankelijkheid van de toezichthouders naar de achtergrond verdwijnt’, zegt mede-onderzoeker Johan Legemaate, hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Het huidige wettelijke systeem draagt daaraan bij. Dat de minister zich onthoudt van een inhoudelijk oordeel over standpunten van de IGZ, is bijvoorbeeld niet geregeld. En beleid en toezicht gaan door elkaar lopen doordat de besluiten over handhaving deels door de IGZ en deels door de minister worden genomen. De wettelijke positie van de IGZ is op wezenlijke punten lacunair en veel minder helder en robuust dan die van andere toezichthouders, zowel in de zorg als daarbuiten.’
Joost Visser
Lees ook:
Bestuursrechtelijk toezicht op de kwaliteit van zorg:
http://www.zonmw.nl/fileadmin/documenten/Evaluatie_regelgeving/TW_Bestuursrechtelijk_toezicht_webversiedef.pdf
De samenvatting van dit rapport:
http://www.zonmw.nl/fileadmin/documenten/Evaluatie_regelgeving/TW_Bestuursrechtelijk_toezicht_samenvatting.pdf
Andere MC-berichten over dit onderwerp
http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/140540/infectiepreventie-in-ziekenhuizen-onder-de-maat.htm
- Er zijn nog geen reacties