Laatste nieuws
André Weel
Jim Faas
Jim Faas
3 minuten leestijd

Stuur ontslagbrief ook naar de patiënt

3 reacties

Alleen verwijzer informeren is uit de tijd

De ongeschreven regels over de ontslagbrief zijn aan herziening toe. Ze stammen nog uit een tijd dat de patiënt lijdend voorwerp was in de medische zorg.

Het behoort al decennialang tot de medische routine dat een behandelend specialist een brief stuurt aan de verwijzer, meestal de huisarts. In deze ‘ontslagbrief’ geeft de specialist informatie over diagnose, behandeling, beleid en prognose. De brief heeft niet alleen tot doel de verwijzer te informeren, maar fungeert ook als een samenvattend dossierstuk voor de specialist zelf. De brief bevat evenwel informatie die betrekking heeft op een patiënt. In dat licht bezien is het merkwaardig dat de brief vrijwel nooit aan de patiënt wordt gericht, tenzij deze daar om vraagt.

De ongeschreven regels rond de correspondentie tussen behandelend en verwijzend artsen vertonen nog kenmerken die teruggaan tot de tijd dat de arts-patiëntrelatie paternalistisch was en de patiënt in feite object was van onderzoek en behandeling in plaats van meedenkend en meebeslissend subject. Daarom zou het goed zijn om voortaan de volgende werkwijze aan te houden: bij afsluiting van een behandelepisode stuurt de behandelaar standaard een brief met de medische informatie aan de verwijzer én aan de patiënt zelf.

De eigen regierol
De voordelen van deze aanpak zijn legio:

  • De patiënt is geheel op de hoogte van de medische stand van zaken.
  • De brief is te zien als schriftelijke informatie naast de mondelinge informatie in het consult. Deze combinatie scoort met betrekking tot wat er beklijft beter dan alleen mondelinge informatie.
  • De patiënt kan naar aanleiding van de brief gericht om nadere uitleg vragen.
  • De patiënt beheert de brief en beslist zelf of hij of zij de brief ter inzage zal geven aan bijvoorbeeld de bedrijfsarts, de verzekeringsarts of een vertrouwenspersoon.
  • De handelingen waarmee een arts toestemming aan de patiënt moet vragen om gegevens te verkrijgen bij een behandelaar, worden hierdoor overbodig.
  • De bedrijfsarts of verzekeringsarts hoeft geen algemene feitelijke informatie meer op te vragen en kan zich beperken tot het stellen van gerichte nadere vragen aan de specialist.
  • De patiënt kan met de informatie uit de brief beter de eigen regierol vervullen.
  • De patiënt hoeft geen angst te hebben voor het achterhouden van gegevens.
  • De behandelend arts gaat de informatie helder en toegankelijk formuleren, omdat de brief ook begrijpelijk moet zijn voor de patiënt.
  • De patiënt kan eventuele feitelijke onjuistheden meteen corrigeren.
  • Vervolgconsulten kunnen korter zijn omdat de patiënt volledig op de hoogte is.

Onwelgevallige informatie
Het versturen van de brief aan de patiënt kan ook enkele nadelen hebben:

  • Sommige patiënten zouden angstig kunnen worden als ze de gegevens zwart op wit zien.
  • Er ontstaat een probleem als de prognose infaust is, maar dit nog niet met de patiënt is besproken.
  • De brief kan bij de patiënt nieuwe vragen oproepen.
  • De arts moet meer moeite doen om de brief ook begrijpelijk voor de patiënt te maken, en dat kost tijd.
  • Sommige patiënten zouden voor hen onwelgevallige maar relevante informatie kunnen achterhouden voor bijvoorbeeld bedrijfsarts en verzekeringsarts.

Empowerment
De voordelen van de ‘brief aan de patiënt’ wegen echter ruimschoots op tegen de nadelen. Veel patiënten zijn tegenwoordig al zeer goed op de hoogte van alle medische ins en outs, mede door internet. Alleen bij kwetsbare mensen, bijvoorbeeld met een psychiatrische diagnose, kunnen er nadelige gevolgen ontstaan. Maar ook bij deze groep patiënten is het belangrijk om te streven naar openheid. Ook zij zijn steeds beter op de hoogte van hun ziektebeeld en in het kader van empowerment wordt ernaar gestreefd aan hen meer eigen verantwoordelijkheid te geven, waardoor de therapietrouw toeneemt.

De nieuwe aanpak zal behandelend specialisten in het begin wat meer tijd kosten, maar patiënten zullen dit zeer op prijs stellen. Als artsen zich verplaatsen in de positie van de patiënt, kunnen zij zich vast voorstellen dat het bijzonder onprettig is als er over hen wordt gecommuniceerd, zonder dat zij zelf inzage hebben.

dr. Noks Nauta, bedrijfsarts en psycholoog
dr. André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog
mr. Jim Faas, verzekeringsarts en jurist

Correspondentieadres: info@noksnauta.nl;
c.c.: redactie@medischcontact.nl



Geen belangenverstrengeling gemeld.

Samenvatting
- Een specialist stuurt, na behandeling van een patiënt, altijd een ontslagbrief naar de verwijzer, meestal de huisarts.
- Het zou goed zijn als de patiënt zelf ook zo'n brief krijgt.

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • dr. Theodorus W. Rentmeester

    , Heeze

    Met meer dan gewone belangstelling las ik het artikel van collega Nauta c.s. Al jarenlang en vele malen besprak ik dit onderwerp met verschillende collega’s, onder anderen met mijn jaargenote Nauta. Al meer dan vijftien jaar heb ik uitstekende ervari...ng met het zenden van alle brieven naar de door mij behandelde patiënten en het bezwaar dat je minder ‘open’ kunt schrijven of meer lekentaal moet gebruiken, is verwaarloosbaar. Het is in ieder geval na een paar brieven geen probleem meer. Het aantal malen dat ik lastige vragen kreeg, is op de vingers van één hand te tellen; vaker kreeg ik voor de behandeling en interpretatie nuttige aanvullingen. Wie ondervindt daar eigenlijk schade van?

    Wat ik mis in het stuk, is het aspect van toetsing en kwaliteitsverbetering door het sturen van kopieën van brieven naar de patiënt. Onze cliëntèle kan ons werk toetsen en zo nodig van commentaar voorzien. Wellicht voor sommigen een huiveringwekkend idee, maar anno 2010 eigenlijk niet met goed fatsoen te verwerpen.

    Tot mijn spijt voel ik mij vaak een roepende in de woestijn, te oordelen aan de weerstand die ik ondervind als ik de aios die bij mij in supervisie zijn, erop wijs dat de patiënt een kopie van de correspondentie moet krijgen. Hopelijk helpt het stukje van collega Nauta mee de geneeskunde op dit vlak naar een beter en moderner niveau te tillen.

    dr. Theodorus W. Rentmeester, neuroloog

  • Gerda de Groene

    , Abcoude

    Ik moest zelf eerst patiënte zijn, voordat ik mij realiseerde hoe wonderlijk de huidige medische correspondentie plaatsvindt.

    Een patiënt heeft een hulpvraag, consulteert hiervoor de huisarts en wordt zo nodig verwezen naar de tweede lijn. Tijdens d...e consulten wordt de patiënt van de bevindingen op de hoogte gesteld en krijgt hij uitleg en advies of behandeling. Een schriftelijk verslag daarvan, behoudens een folder of een link naar een website, ontbreekt. Echter, de artsen onderling stellen elkaar keurig schriftelijk op de hoogte. Van onderwerp verandert de patiënt in lijdend voorwerp (in verschillende betekenissen van het woord). Is deze gewoonte nog van deze tijd ? Mijn voorstel is om de schriftelijke correspondentie allereerst aan de patiënt te richten en de betrokken artsen als cc in te voegen. Het artikel ‘Stuur ontslagbrief ook naar de patiënt’ is mij dan ook uit het hart gegrepen, waarbij ik voorstel om nog een stap verder te gaan en de brieven aan de patiënt te richten. De voordelen zijn in genoemd artikel duidelijk beschreven en de nadelen zijn niet onoverkomelijk. Alleen de mindset van de beroepsgroep dient nu nog te worden overwonnen.



    Gerda de Groene, bedrijfsarts

  • H.B. Burggraaff

    , WEESP

    De bijl aan het medische beroepsgeheim! Weg met de huisarts!
    De inhoud van dit stuk is zeer sterk gericht op "OSM" (ons soort mensen), met actieve beheersing van de kennis verkregen tijdens een middelbare schoolopleiding van HAVO en daarboven. Mensen... die ook geen behoefte hebben aan een huisarts sparring partner, raadgever of coach. In mijn spreekkamer komen die niet zo ontzettend veel voor...
    Er zijn werkelijk veel meer nadelen verbonden aan "de brief meegeven aan de patiënt" dan de schrijvers hebben bedacht. Deze raken o.a. aan de basis van het medische beroepsgeheim. De schrijvers lijken zich niet voldoende te realiseren, waar dat voor bedoeld is. Zij spreken over kanker. Ik denk aan meer schaamtevolle onderwerpen, maar ook aan personen die wellicht de reikwijdte van het belang van geheimhouding van hun eigen medische informatie niet (altijd) overzien. Volgens de schrijvers is dat paternalistisch?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.