Laatste nieuws
HM
1 minuut leestijd
Nieuws

Studenten geneeskunde prefereren open vragen

4 reacties

Studenten zijn niet gelukkig met de gangbare wijze van tentamineren.

Dat blijkt uit een onderzoek van het KNMG Studentenplatform onder de 8700 studenten-leden van de KNMG. De meerderheid van de bijna 1700 studenten die de vragenlijst invulden (respons: 20%), had kritiek op de meerkeuzetoets. Slechts 14 procent van de respondenten prefereert deze vorm van toetsing. De meeste studenten zouden het liefst een mix zien van open en meerkeuzevragen of alleen maar open vragen. Open vragen geven, aldus de studenten, het kennisniveau beter weer en stimuleren meer tot studeren.

Dat is precies de reden waarom een kleine minderheid wel meerkeuzevragen verkiest, zo wijzen de resultaten van de enquête uit. Deze studenten geven juist de voorkeur aan meerkeuzevragen, omdat ze daarvoor minder hoeven te studeren. Van de respondenten had 36 procent problemen met de formulering van de vragen. Ze vonden ze irrelevant, niet representatief voor de stof of te gedetailleerd. Het is belangrijk dat tentamenvragen aansluiten op de leerstof en dat in de toetsing de nadruk wordt gelegd op de hoofdzaken en niet op té specialistische details.

Gewezen werd op het onderscheid dat aan de medische faculteit in Groningen wordt gemaakt tussen kernstof en mantelstof. Op deze manier zou niet alleen duidelijk zijn wat de hoofdzaken zijn, maar ook wat er in de toets kan worden verwacht. HM

Lees het artikel over het onderzoek: Discrepanties tussen de mening van studenten en de huidige literatuur over toetsing in de geneeskundeopleiding. M.M.C. Lambregts, M.W. Heeren en M.S. Buiten, studenten geneeskunde.

Nieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.A. Dekker

    , HOUTEN

    Een respons van twinting tot vijfendertig procent is minimaal. Wellicht wordt het geringe respons percentage van de studies wat gecompenseerd door de grote responsaantallen. Als studies waarin 1700 tot meer dan 2000 geneeskundestudenten zich uitsprek...en geen (publicatie)waarde zouden hebben, wat zeggen individuele meningen dan nog?

  • D.M.M. Edens-Schipper

    , PEINS

    Ik zou RC de Bruin zo aannemen als AIOS. Studies met een respons van 20-30 procent dienen m.i. niet gepubliceerd te worden.Zij dragen niets bij. Bij meerkeuzevragen hoef je niet te studeren omdat 2 van de 4 mogelijkheden afvallen als je de colleges.../werkgroepen hebt gevolgd. Zo heb ik een 8 gehaald voor cytologie/histologie terwijl ik om 7 uur 's ochtends mijn bed in gerold was, en om 9 uur examen moest doen. Allemaal meerkeuzevragen.

    Bij open vragen krijg je ook nog een beetje een beeld van de denk-/ redeneerwijze. Dat kan tot het foute antwoord leiden ,maar toch punten opleveren over de denkwijze. Terwijl bij meerkeuzevragen het lot een rol gaat spelen.Wat mij betreft dus alleen open vragen.


    mvrgr

    DEdens


  • mw. mr. drs. J.A. Dekker

    , Rotterdam

    In dit het NieuwsReflex-bericht is te lezen dat slechts 14 procent van de respondenten meerkeuzevragen prefereert als vorm van toetsing. Dit blijkt uit onderzoek van het KNMG Studentenplatform uit 2008.

    In 2007 is door het KNMG Studentenplatform ook... al onderzoek gedaan naar de populariteit van meerkeuzevragen, weliswaar in een andere context. Het ging toen om meerkeuzevragen in het kader van de voortgangstoets. Destijds werden 6216 studenten ondervraagd (respons 32,5%) en de resultaten van dit onderzoek werden in dit blad gepubliceerd (MC 4/2008: 158). Toen viel op dat studenten die de voortgangstoets
    in hun curriculum hebben, in meer dan 80 procent van de gevallen meerkeuzevragen prefereerden boven korte open vragen in deze toets. De studenten die geen voortgangstoets hadden, gaven in de helft van de gevallen de voorkeur aan korte open vragen boven meerkeuzevragen. Hoewel studenten volgens het onderzoek uit 2008 niet gelukkig zijn met de gangbare wijze van tentamineren, blijkt er wel tevredenheid te bestaan met het gebruik van meerkeuzevragen in de voortgangstoets onder studenten die deze toets zelf jaarlijks moeten maken.

    mw. mr. drs. J.A. Dekker, coassistent Erasmus MC

  • R.G. de Bruin

    , Den Haag

    Het gaat er steeds meer op lijken dat het academische karakter van de opleiding verloren gaat. Dit komt doordat de opleiding niet uitdagend genoeg is. Om goede artsen op te leiden, moet er veel meer vaart en uitdaging in het curriculum komen. Relevan...te kennis en vaardigheden opdoen in een sneltreinvaart, daar moet een academische studie om gaan.

    Echter, studenten lijken niet meer te leren om een goed arts te worden, maar om tentamens te halen. Punten scoren dus. Een zorgwekkende ontwikkeling die zeker niet wordt tegengegaan door het tentamineren met meerkeuzevragen. Onlangs sprak ik een student die trots vertelde dat hij zijn vakken haalt zonder enig boek open te slaan. Alles leert hij van een (commerciële) samenvatting. Is dit zoals men een academische studie moet benaderen? Is het wenselijk dat de artsen van de toekomst deze instelling hebben?

    Waar het mij om gaat; of men nou tentamineert met open of meerkeuzevragen, het gaat erom dat je de stof beheerst, dat je erboven staat. Ik probeer dus zo veel mogelijk kennis tot mij te nemen, ook al kan ik daar geen punten mee scoren.


    R.G. de Bruin, vierdejaars geneeskundestudent

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.