RVZ: Eisen stellen aan patiënten
Plaats een reactieZorgverleners moeten patiënten meer aanspreken op onverantwoord gedrag en zo nodig grenzen stellen. Dat stelt de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in het signalement Goed patiëntschap, dat deze week is gepubliceerd.
Volgens de RVZ betekent goed patiëntschap dat patiënten geen onredelijke eisen stellen aan hun zorgverleners, zich niet agressief gedragen en op tijd op afspraken verschijnen. Ook moeten zij zich verzekeren tegen ziektekosten en de premie op tijd betalen. Ten slotte mag worden verwacht dat zij de zorgverlener zo goed mogelijk informeren, meedenken en meebeslissen over de behandeling, instructie en adviezen opvolgen en leefregels in acht nemen.
Inmiddels is al van alles bedacht om dit gedrag te stimuleren, zoals gele en rode kaarten voor agressieve patiënten en invoering van het no-show-tarief bij het niet verschijnen op een afspraak. Maar de mogelijkheden om het meewerken aan de behandeling te bevorderen zijn beperkt, schrijft de raad, terwijl juist hier in termen van gezondheid en doelmatigheid de meeste winst is te behalen.
De RVZ wijst financiële sancties in de zorgverzekering af. Beter is het gedragsverandering te bevorderen door financiële prikkels in de vorm van accijnzen op ongezonde producten als alcohol, sigaretten en fastfood. << JV
- Er zijn nog geen reacties