Laatste nieuws
F.C. de Beer
1 minuut leestijd

Nonchalance op de OK

Plaats een reactie

De IGZ meldde enkele jaren geleden in het NOS Journaal dat een snijdend specialist als piloot een duidelijke taak heeft: van A naar B vliegen. Maar naar nu blijkt, rekent de IGZ de specialist ook af op het toezicht op cabinepersoneel én op de controle van het  onderhoudsschema van het vliegtuig! (

MC 41/2008: 1668

). De inspectie moet de specialist niet afrekenen op taken die van oudsher toebehoren aan het management.



In het artikel wordt met een appel op onderbuikgevoelens de professionaliteit van het gehele OK-personeel in twijfel getrokken. En dat doet de IGZ op basis van waarnemingen die niet in verband zijn te brengen met wetenschappelijk onderzoek, de kwaliteit van zorg, noch met veiligheid. Dit signaal over nonchalance en onbetrouwbaarheid gaat iets te ver.



Het is veilig als bij het binnenrijden van de trein in het station iemand voor de trein uitloopt en nog eens controleert of alle wissels in de juiste stand staan. Maar het is tegelijkertijd ook een onwenselijk utopia: er rijdt immers geen trein meer op tijd.



Zwolle, oktober 2008


F.C. de Beer, neurochirurg

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.