Laatste nieuws
Roland Wetzels
2 minuten leestijd

Niet positief over GAIA

Plaats een reactie

Als onbezoldigd secretaris van onze regio moet ik voor onze bijeenkomsten accreditatiepunten aanvragen met het Gemeenschappelijke Accreditatie Internet Applicatie-programma (GAIA). Mijn ervaringen met het programma, dat vorig jaar werd ingevoerd, zijn niet positief.


Het is niet gebruiksvriendelijk: gebruikers moeten veel klikken voordat zij de juiste pagina hebben gevonden. Maar het komt ook geregeld voor dat de gebruiker op de verkeerde pagina terechtkomt. En deze problemen doen zich bij elke bijeenkomst opnieuw voor. Als ik mijn collega’s van accreditatiepunten heb voorzien, ben ik een dag verder – of eigenlijk twee, omdat ik dan van hoofdpijn moet herstellen. Verder moeten jaarplannen en -verslagen respectievelijk voor- en achteraf worden ingediend. Voor een drukke dokter is dit te veel van het goede. Ik kan mijn tijd beter besteden. Bovendien heb ik nog van geen enkele arts gehoord dat hij een betere dokter is geworden door de omslachtige administratieve rompslomp. 


Vernieuwing is goed, mits het programma efficiënt werkt en er effectief mee is om te gaan. Is dat niet het geval, dan is het beter de vernieuwing niet door te voeren. Toch? Het invoeren van bijeenkomsten in het programma ga ik uitbesteden. Ik ben het hele GAIA spuugzat. Ik doe mijn secretariswerk als vrijwilliger en overweeg ermee te stoppen enkel en alleen vanwege GAIA. Jammer, want onze regiobijeenkomsten draaien op welwillende drukke dokters, die zich beter met dokterszaken kunnen bezighouden dan papier. Wellicht is mijn brief een aanzet voor een upgrade van het Geen Administratie Is Afschuwelijker (GAIA).

Maasbommel, oktober 2008

Naschrift KNMG


GAIA kent veel gebruikers: artsen, wetenschappelijke verenigingen, registratiecommissies en aanbieders van nascholing. Via GAIA wordt accreditatie aangevraagd, een congres­agenda opgemaakt en een persoonlijk dossier voor de arts gevuld met accreditatiepunten. Voordeel is dat de arts dat zelf niet hoeft te doen, dat transparant is welke nascholingen worden gevolgd en of er lacunes zijn in de programmering.


GAIA kent veel tevreden gebruikers, maar op het onderdeel ‘persoonlijk dossier’ doen zich problemen voor. Het toevoegen van accreditatiepunten voor bijeenkomsten in Nederland door landelijke aanbieders van nascholing verloopt meestal goed. Sommige gebruikers vinden het toevoegen van accreditatiepunten voor regionale bijeenkomsten, buitenlandse bijeenkomsten of individuele activiteiten te bewerkelijk. Wij achten het belang van GAIA voor de individuele arts en voor het overzicht over aangeboden en gevolgde nascholingen zeer groot en willen graag verbeteringen doorvoeren die het werken met GAIA vergemakkelijken.


Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.