Laatste nieuws
RZ
1 minuut leestijd

Nederland cliëntvriendelijkste gezondheidszorg

Plaats een reactie

Voor de tweede keer op rij is Nederland het land met de meest cliëntvriendelijke gezondheidszorg in Europa. Net als vorig jaar eindigde ons land bovenaan de Euro Health Consumer Index (EHCI), werd maandag in Brussel bekendgemaakt.

Volgens Health Consumer Powerhouse (HCP), die het onderzoek uitvoerde, eindigde Nederland op aanzienlijke afstand van de rest. Het is voor het eerst dat hetzelfde land twee keer op rij bovenaan staat. Denemarken behoudt haar positie als goede tweede. Verder komt slechts een klein groepje landen goed uit de bus. Dat zijn IJsland, Oostenrijk en Zwitserland. Nederland eindigde in 2005 ook als eerste, en in de twee daarop volgende jaren als tweede. Volgens het HCP zijn er over het algemeen verbeteringen te zien in de gemeten systemen van gezondheidszorg, waarbij niet alleen in Nederland maar ook in landen als Ierland en Tjechië hervormingen positieve uitwerking blijken te hebben. Landen in Oost- en Midden-Europa hebben veel last van de financiële crisis.

De EHCI is een ranglijst van 32 Europese landen, opgesteld aan de hand van zes criteria die belangrijk zijn voor de consument,  namelijk  rechten en voorlichting voor de patiënt, wachttijden, resultaten, bereik van de geboden diensten, farmaceutica en e-Health. De laatste categorie meet in hoeverre elektronische patiëntendossiers en andere web-based toepassingen bijdragen aan efficiënte uitwisseling van medische informatie. Deze categorie werd in de index van 2008 voor het eerst meegenomen. Per categorie worden een aantal vragen over het systeem in een land gescoord, bijvoorbeeld of patiënten wel of niet hun eigen gegevens mogen inzien. Dit jaar scoorde Nederland samen met Denemarken op de onderdelen e-Health en farmaceutica het hoogst van alle landen.

Dr. Arne Bjornberg, onderzoeksleider van HCP, merkt op dat Nederland blijkbaar een succesvolle benadering heeft gevonden met zijn systeem van concurrentie bij de financiering van de zorg.  'Nederland is vroeg begonnen de mondigheid van de patiënt te bevorderen en dat werpt nu zijn vruchten af.'

RZ

Lees ook

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.