‘Medisch onderwijs mag academischer’
Plaats een reactieEr zou meer aandacht moeten komen voor academische vorming in het medisch curriculum. Dat zegt voormalig huisarts en docent Raymond Leclercq.
Er is een toenemende verschoolsing in het medisch onderwijs, aldus Leclercq. ‘Het wordt tijd dat we weer verder gaan kijken dan kookboekgeneeskunde en wetenschappelijke vorming in meer technische zin.’
Leclercq heeft zich op persoonlijke titel met twee andere docenten, Ger van der Vusse en Jos op ’t Root, aan de medische faculteit Maastricht in een werkgroep verenigd. Leclercq: ‘We merken allemaal dat studenten nauwelijks over de grenzen van hun vak heen kijken.’
Wat betreft de praktische invulling van de academische vorming zijn er volgens Leclercq meerdere mogelijkheden. ‘Je zou kunnen denken aan vakken als wetenschapsfilosofie, ethiek en geschiedenis van de wetenschap.
Elementen als verantwoordelijkheid, reflectie op eigen functioneren, vermijden van fraude, en practical appraisal moeten meer aandacht krijgen. Ook zouden medisch studenten essays kunnen schrijven die door meerdere docenten beoordeeld worden.’
In het algemeen pleit de werkgroep voor een meer persoonlijke insteek van het medisch onderwijs. Dit jaar vindt tijdens het tweedagelijkse congres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO), op 17 en 18 november, een workshop plaats over academische vorming. ‘Het is zeer belangrijk om docenten op deze materie te wijzen’, aldus Leclercq. ‘Zij zijn tenslotte het rolmodel.’
Michiel Hordijk
Website NVMO - pagina over het congres
Lees ook:
- Er zijn nog geen reacties