Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk
Plaats een reactieLeren doceren
Tegenwoordig is competentiegericht onderwijs de rode draad in alle medische vervolgopleidingen. Dit betekent een opeenstapeling van nieuw jargon, nieuwe formulieren en eindeloze portfolio’s en rapporten.
Legio boekwerken en stapels artikelen over de theorie van het nieuwe opleiden zijn al verschenen, maar een praktische leidraad ontbrak nog. Paul Brand c.s. bieden met hun boek Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deze praktische handleiding voor de medisch specialist die zich bezighoudt met klinisch onderwijs en opleiden. Het boek is niet alleen uitermate geschikt voor de docent, maar ook voor de leerling, zowel de coassistent als de aios.
Elk hoofdstuk begint met het formuleren van de leerdoelen, gevolgd door een casus die het onderwerp in de context van de dagelijkse praktijk plaatst. De theorie is helder en overzichtelijk gemaakt met tabellen, schema’s, kaders en figuren. Daarna keren de schrijvers terug naar de casus en beschrijven een mogelijke oplossing van het dilemma.
Ten slotte vatten ze de essentie van het hoofdstuk samen door de take home messages te benoemen. MJ
«« Scoop | Scoop - Boeken
- Er zijn nog geen reacties