Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Medicatiegesprek

6 reacties

Wegens een recidiverende blefaritis schreef ik mezelf een oogzalfje voor, dat hielp in het verleden altijd goed. Bij de apotheek zei de assistente begripvol: ‘Tweemaal per dag aanbrengen, maar dat weet u wel, hè?’

Zes weken later krijg ik het kostenoverzicht van de verzekeraar: de €6,31 voor het ‘medicatiegesprek’ maakt de oogzalf bijna tweemaal zo duur.

Mijn weerzin tegen deze kosten probeer ik netjes te verwoorden. Ten eerste stelt het ‘medicatiegesprek’ niets voor: de applicatie van tweemaal daags staat ook op het doosje. Ten tweede heb ik absoluut geen behoefte aan dit ‘gesprek’. Ten derde heb ik er een hekel aan om te betalen voor een dienst waar ik niet om gevraagd heb en die ik volkomen zinloos vind. Ten vierde zit er altijd een bijsluiter bij waarin ook vermeld staat dat: oogzalf alleen voor het oog bestemd is, niet gebruikt moet worden bij allergie voor een van de bestanddelen, ongevaarlijk is bij zwangerschap en meer van dit soort evidente waarheden.

Als ik een vakantie boek voor een all-inprijs, dan is zelfs wettelijk bepaald dat er geen bijkomende kosten zijn. Als ik een nieuwe auto koop, dan komen er merkwaardigerwijs kosten voor ‘rijklaar maken’ bij, alsof ik een auto zou willen hebben om er niet in te rijden. Maar die kosten zijn op zijn minst onderhandelbaar.

Dat de apotheker een functie kan hebben in de bewaking van onverenigbare medicaties is zeker waardevol. Dat sommige patiënten wellicht wat nadere uitleg behoeven is mijns inziens normale praktijk. Maar zijn we met deze wettelijk opgelegde ‘kosten medicatiegesprek’ niet geweldig doorgeschoten in de betutteling van onze patiënten?

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • K. Balwant-Gir

    Huisarts, Rotterdam Nederland

    Heel invoelbaar, maar hetzelfde denken patiënten over het inschrijftarief van de huisarts. Google maar even. Wat nutteloos lijkt op papier, kan best eens nodig zijn om een bedrijf financieel in leven te houden...

  • M. Olthof

    huisarts, GRONINGEN Nederland

    Collega de Lint gaat hier wel erg kort door de bocht. Het merendeel van de Nederlanders is niet in staat om zelf te beoordelen of hij/zij allergisch is voor de voorgeschreven stoffen laat staan voor allerlei andere 'evidente waarheden'. Gelukkig dat ...de apotheek deze taken op zich neemt om een veilig medicatie systeem te handhaven. Daar heb ik graag €6,31 voor over.

  • Bart Bruijn

    Apotheekhoudend huisarts, STREEFKERK Nederland

    Collega zelfbehandelaar:

    Het had geholpen u bij een apotheker of apotheekhoudend huisarts vooraf even te informeren alvorens deze platte mening de wereld in te helpen. Het had u een blunder bespaard.

    Het bedrag dat op de rekening staat als "medica...tiegesprek", is een zeer uitgebreide dienst, die onder andere ook bestaat uit het uitzoeken of medicatie ook werkelijk geïndiceerd is, of de patiënt er al eens allergisch op gereageerd heeft, of dat er mogelijk kruisallergieën zouden kunnen zijn, of de patiënt wellicht interfererende andere medicatie heeft, op de bevindingen reageren, eventueel zelfs bellen met de voorschrijver (wat veel vaker gebeurt dan je zou verwachten!) afwerken van een ontzettende hoop protocollaire en verplichte zaken en uiteindelijk een gesprekje, volgens goede zorgverlenersmores, afgestemd op het begrips- en kennisniveau van de ontvangende partij. Soms lang, soms kort, soms oneindig. Altijd zorgvuldig.

    En dat voor 6,31 euro generiek tarief, hoe veel of weinig moeite de apotheker of de mensen die er werken er ook voor moeten doen. Koopje! Daarbij is het apotheekOMZET en ook noodzakelijk voor het in stand houden van de apotheek en alle infrastructuur om dit hele proces heen.

    Dat het van de NZA in haar oneindige wijsheid alleen omschreven mag worden als "medicatiegesprek" op de rekening is inderdaad een stompzinnige keus, voortgekomen uit politiek en ver van de dagelijkse praktijk staande bestuurderitis, maar dat is niet anders. Het tarief bestaat al vele decennia en staat pas sinds kort apart op de rekening. "Zodat de patiënt meer inzicht zou krijgen." Quod non.

    Het zou helpen als u uw nu inmiddels geïnformeerde mening zou richten op waar deze thuishoort, de NZA en de politieke en de verziekerende aanstuurders.

    De eeuwige vergelijking overigens van zorgverleners en autoverkopers, supermarkten en vakanties en dergelijke is natuurlijk niet aan de orde en eerder demagogisch dan nuttig.

    Vriendelijk groet.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, STREEFKERK Nederland

    @coll.de Lint, in dat geval heb ik wellicht niet goed gelezen en hierbij dan ook mijn excuses voor mijn wat snijdende toon. Mijn ergernis klinkt er in door. Ik hoop dat degenen aan de andere kant van uw pijlen mijn commentaar dan ook lezen.

    Wederom ...vriendelijke groet.

  • G K Mitrasing

    Huisarts, Heerhugowaard

    De schrijver gaat voorbij aan het gegeven dat apothekers hier niet om gevraagd hebben en slechts resultaat is van overleg tussen de koepels zonder gedragen mandaat.

  • J.A. de Lint

    orth.n.p., Oosterhout

    Beste Collegae Bruijn en Mitrasing, mijn pijlen waren niet op U gericht. Ik hoop en vertrouw dat ook de NZA en andere koepels deze praktijkperikelen lezen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.