Laatste nieuws
Olga Loeber
1 minuut leestijd

Macht der gewoonte

Plaats een reactie

In ‘De macht der gewoonte’ stellen Smeets, Ros en Evers dat de derdegeneratiepil te vaak wordt voorgeschreven terwijl deze pil duurder is en grotere risico’s heeft voor de gezondheid dan de tweedegeneratie-anticonceptiepil (MC 29-30/2001: 1120). Aanbevolen wordt dat ook vrouwen die naar tevredenheid een derdegeneratiepil gebruiken, overstappen naar een tweedegeneratiepil.Hiertegen heb ik grote bezwaren.



Doel van anticonceptie is zo betrouwbaar en veilig mogelijke preventie van een ongewenste zwangerschap. Bekend is dat vrouwen die last hebben van een bepaalde pil, vaker fouten maken bij het gebruik of er volledig mee stoppen. In de abortuskliniek gebruikt ongeveer 30 procent van de patiënten de pil; ze maken fouten bij het gebruik. Ook kom ik daar regelmatig vrouwen tegen die zijn gestopt met een bepaalde anticonceptiepil omdat zij zich niet prettig voelden of klachten hadden zoals hoofdpijn, misselijkheid en toename van acné. Zij wisten geen andere oplossing dan het gebruik van andere, minder betrouwbare methoden.



Voordat men dus tevreden pilgebruiksters aanraadt van soort pil te veranderen, moet men de voor- en nadelen daarvan goed overwegen. De verhoogde kans op trombose, die ontegenzeggelijk bestaat, is vooral van belang in het eerste jaar van het gebruik en is dan nog in absolute zin bijzonder klein.



Als men het argument van de kostprijs wil hanteren, zou het advies moeten zijn dat alle pilgebruiksters moeten overstappen op periodieke onthouding. Naar mijn mening hebben de huisartsen die weinig actief ingrijpen als vrouwen om een herhaalrecept voor een derdegeneratiepil vragen, dus helemaal gelijk. Never change a winning team.

Nijmegen, juli 2001



 

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.