Laatste nieuws
Jur Kingma
2 minuten leestijd

Kinderachtig over kinderziektes

Plaats een reactie

De reactie van Ben Crul  ‘Kinderachtig over kinderziektes’ (

MC 20/2004: 803

) op het rapport van de IGZ onthutste mij. Het belangrijkste punt dat zijn commentaar mist, is dat bij de overgang van de informele hagro-dienstenstructuur naar een formele dienstenstructuur er belangrijke juridische, organisatorische en financiële veranderingen zijn opgetreden. Bij hetontstaan van de doktersposten is er onvoldoende aandacht besteed aan deze aspecten.


Ook met de opmerking dat je prima kunt dienstdoen op een dokterspost zonder de medische voorgeschiedenis van patiënten te kennen, slaat Crul de plank volledig mis. Enige jaren geleden deed Herman Levelink in opdracht van NEDHIS onderzoek op de dokterspost Nijmegen. Het bleek dat de waarnemende huisartsen vonden dat ze geen kennis van het medisch dossier nodig hadden, maar dat de huisartsen die na het weekend het handelen van de waarnemers beoordeelden, van mening waren dat in een aantal gevallen een professionele samenvatting van het dossier tot een ander medisch beleid had kunnen leiden.


In de informele onderlinge weekenddienst van de hagro lag de verantwoordelijkheid voor de medische informatievoorziening ook wel bij de individuele deelnemers, maar overmacht maakte dat zij deze verantwoordelijkheid op zijn minst deelden met koepels, zorgverzekeraars en het ministerie. Bovendien was deze waarneming zo kleinschalig dat in het informele circuit altijd wel een oplossing werd gevonden. Nu de huisartsenposten gezondheidszorginstellingen zijn geworden, is er geen enkele reden om ze niet aan te spreken op een adequate informatievoorziening. En uiteraard zijn de zorgverzekeraars verantwoordelijk voor een adequate bekostiging. De IGZ zou geen knip voor de neus waard zijn als zij deze misstanden niet aan de kaak stelde.


De opvattingen van de hoofdredacteur van MC zijn een slag in het gezicht van die grote groep huisartsen die zich jarenlang heeft ingezet voor een beter en een beter beschikbaar elektronisch informatiesysteem.

Uden, mei 2004

Naschrift
Ik ben het met u eens dat de beschikbaarheid van een professionele samenvatting bij het contact met een onbekende patiënt de voorkeur heeft. Niet alleen tijdens diensten op de hap’s overigens. Ik ageer tegen het feit dat dat overzicht nog steeds in allerlei, veelal bureaucratische, pijplijnen verstopt zit en signaleer tevens dat van een arts toch ook de kundigheid mag worden verwacht om ook zónder die samenvatting goed te kunnen handelen. Laten de voorvechters voor automatisering vanuit de praktijk echter wel doorgaan met hun inspanningen. Ooit staat het EMD, met of zonder deltaplan.

Ben V.M. Crul, hoofdredacteur

zorgverzekeraars
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.