Laatste nieuws
R. van der Kamp
1 minuut leestijd

Het laatste brokje kennis

Plaats een reactie

‘Stiekem tevreden zag ik op zijn gezicht dezelfde grimassen’, meldt aankomend collega Julia Franken in haar column als coassistent, als zij ziet dat de patiënt evenveel pijn ervaart als de zuster hem prikt (

MC 45/2008: 1852

).



In plaats van hem gerust te stellen en te onderkennen dat een prik pijn kan doen, noemt zij hem een aansteller. Pijn is iets wat iedereen op een andere manier beleeft en is dus subjectief. De patiënt is de beste maatstaf voor de hoeveelheid pijn, daar hij de kleine ingreep ondergaat en niet de dokter die ‘bloed laten prikken vroeger al vrij leuk vond’. Het is onder andere deze aanmatigende houding van artsen tegenover patiënten die de relatie al in het begin ernstig kan verstoren. De dokter is er voor de patiënt en niet andersom.



Ik hoop dat aankomend collega Franken gaat beseffen dat elk onderzoek voor een patiënt in opzet belastend kan zijn, al is het maar een eenvoudige venapunctie (voor deze patiënt misschien al de tiende keer in een maand, met als gevolg geïrriteerde vaten). Mijn advies is om de patiënt als mens te zien en hem of haar niet te beschouwen als een object of een ziekte en tevens eerst naar je eigen handelen en communiceren te kijken voor je een patiënt een aansteller noemt.



Linschoten, november 2008


R. van der Kamp, longarts

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.