Laatste nieuws
Ben V.M. Crul
2 minuten leestijd
Hoofdredactioneel

Ga naar www…

Plaats een reactie

Internet is zo gemakkelijk. Alle denkbare vakinhoudelijke informatie één muisklik van je verwijderd en meestal nog gratis ook. Vanuit de hele wijde wereld. Maar één klik te veel om de gewenste content te bereiken, ergert de verwende surfer. Evenals lang wachten. ‘Eruit liggen’ doet de bloeddruk helemaal stijgen. Surfers hebben haast en verwachten een overzichtelijke presentatie. We hebben het dan over ‘de voorkant’.

Door een onvoorwaardelijk vertrouwen in ICT lijkt alles aan die voorkant mogelijk en simpel realiseerbaar. De waarheid is anders. Vooral bij grote projecten zoals het elektronisch patiëntendossier missen de verwachtingen realiteitszin. Er gaapt een kloof tussen gebruikers en ontwikkelaars. Beiden hebben ‘schuld’. De gebruiker is niet helder in zijn wensen of past ze steeds aan, de ontwikkelaar ontwikkelt te veel met oogkleppen op.

Waarom schrijf ik dit? Zeventien websites waaronder die van de KNMG, NHG, LHV, LAD en Orde worden mét de portal Artsennet vóór 1 april vernieuwd en overgezet op een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Zeg maar: andere software. Medisch Contact ging deze week met 24.000 artikelen live (ja, we zijn trots).

Het oude deel van ons archief van 1943 tot 2000 volgt binnen veertien dagen. Alle 17 websites worden nu sneller, fraaier, beter doorzoekbaar en gemakkelijker aan te passen en uit te breiden. Naast hoofdredacteur MC ben ik ook manager Artsennet en vanuit die functie namens de gebruikers verantwoordelijk voor dit migratieproces. Een proces met een voorbereiding van vele maanden, met een dure valse start, veel vallen en opstaan, onderhandelen, maar vooral – achter de schermen – met ongelofelijk veel inzet van mensen die de moed niet lieten zakken en stug doorbouwden.

Het is een groot en ingewikkeld ICT-project. Onder andere omdat het om zoveel sites tegelijk gaat die allemaal met elkaar communiceren en toch anders (willen) zijn, open en besloten delen bevatten maar wel met dezelfde inlog- en zoekfunctie.

We doen het allemaal graag voor u, onze leden, bezoekers, lezers. We bouwen als het ware een toekomstbestendige, virtuele Domus Medica. Als het staat en goed functioneert lijkt het allemaal simpel, maar de bouwvakkers hebben aan de ‘achterkant’ een uitzonderlijke prestatie geleverd om u aan de ‘voorkant’ van dienst te kunnen zijn.

Ben V.M. Crul

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.