Foute reclameboodschap
Plaats een reactieOnlangs verscheen op mijn spreekuur een 52-jarige man met de vraag of ik een body check-up wilde doen. Hij was bij Amicon-verzekerd en deze zorgverzekeraar adverteerde hiermee.
Amicon verspreidt onder zijn verzekerden een folder waarin gezondheidsadviezen worden gegeven. Nieuwsgierig naar de inhoud van het reclameblaadje, vroeg ik de patiënt of ik het exemplaar mocht inzien.
De folder draagt de naam Amicontact accent. Op de foto fietst een echtpaar van middelbare leeftijd lachend naast elkaar. Blakend van gezondheid, tegen de groene achtergrond. Erboven staat: Krijg ik een body check-up vergoed? Onder het plaatje de volgende tekst: U voelt zich prima, maar u vraagt uw huisarts om te kijken of u inderdaad zo gezond bent als u lijkt. Er was een tijd dat die u dan fronsend aankeek. Maar de body check-up wint terrein. Elke arts is ervan overtuigd dat een body check-up verstandig is, omdat je op die manier ziekten in de kiem kunt smoren.
Wat gebeurt er precies tijdens zon body check-up?
De arts neemt bloed af en kan zo een uitspraak doen over het cholesterolgehalte. Deze medicus checkt ook op diabetes, botontkalking, overgewicht, psychische belasting en controleert de bloeddruk. En er worden veelal een cardiogram en een echografie van hart, bloedvaten en buik gemaakt.
Amicon vergoedt zon body check-up vanaf veertig jaar: één keer per drie jaar, tot een maximum van 70 euro. Simpelweg omdat voorkomen beter is dan genezen.
Daar sta je dan met je NHG-standaarden. De regie bij de zorgverzekeraar, het lijkt me een prima idee. Of niet?
Laren (Gld), juli 2004
Roel de Vries, huisarts
- Er zijn nog geen reacties