Dubieuze samenwerking
Plaats een reactieHet praktijkperikel Dubieuze samenwerking (MC 4/2007: 162) gaat over een steeds vaker voorkomende marketingactiviteit van de farmaceutische industrie. Een arts ontvangt een brief waarin hij direct en persoonlijk wordt aangesproken op zijn voorschrijfgedrag. Vooral het streven naar een situatie die ons beide tevreden stemt maakt ongerust.
Interessanter nog is hoe de fabrikant zo nauwkeurig op de hoogte is van het volume dat de individuele arts voorschrijft. Ook dit is voor deze weinig voorgeschreven middelen een opkomend verschijnsel. Juist de dure, voor beperkte indicaties voorgeschreven middelen die (extramuraal) worden verstrekt, worden steeds meer via één uniek leverpunt (apotheek) voor heel Nederland geleverd. Zogenaamd om de toediening aan en begeleiding van de patiënt te optimaliseren met een thuisverpleegkundige. Door de unieke levering verkrijgt de fabrikant echter ook directe toegang tot de voorschrijver en de patiëntgegevens.
Door statistische analyse van het voorkomen van een aandoening is dan al snel te zien of een arts wel voldoende patiënten met het betreffende middel behandelt. Zo niet, zie het praktijkperikel. Onder het mom van optimale patiëntenzorg wordt de voorschrijvende arts geselecteerd voor een goed gesprek.
Strijdig met het reclamebesluit? Het lijkt erop dat artikel 3 al wordt overtreden, ervan uitgaand dat de arts rationeel voorschrijft en dus niet onderbehandelt.
Groningen, januari 2007
Julius van Dam, ziekenhuisapotheker, adviserend apotheker Menzis Zorg
- Er zijn nog geen reacties