Laatste nieuws
Evert Pronk
Evert Pronk
4 minuten leestijd

De webwereld van Medisch Contact

Plaats een reactie

Het marktdenken in de ggz is funest voor patiënten met ernstige psychiatrische problematiek, schreef psychiater Wilbert van Rooij deze zomer in Medisch Contact. Zijn betoog schreef hij op verzoek van de redactie naar aanleiding van een commentaar dat Van Rooij plaatste in de LinkedIn-groep van Medisch Contact. Van Rooij reageerde via LinkedIn op een berichtje in de groep over een column van de Amerikaans econoom en Nobelprijswinnaar Paul Krugman die in The New York Times uitlegt waarom hij gruwt van het inwisselen van de term patiënt voor ‘cliënt’. En dat berichtje in de LinkedIn-groep werd geplaatst omdat de column werd aangeprezen op twitter. Welkom in de webwereld van Medisch Contact. Een wereld met behalve website en nieuwsbrieven onder meer ook een vacaturebank, online video, e-learning, en natuurlijk de belangrijkste social media. Een overzicht.


Geen trivia via twitter

Het zal erom spannen of bij publicatie van dit artikel het aantal volgers van Medisch Contact op Twitter de 3000 al is gepasseerd. Dat ook deze virtuele mijlpaal wordt gehaald, is zeker. Elke dag besluiten gemiddeld negen twitteraars Medisch Contact te volgen. Bij Arts in Spe staat de teller inmiddels ruim boven de 800.

En wat krijgen de volgers daarvoor terug? In ieder geval geen tweets over triviale kwesties. Wel elke dag een aantal tweets met links naar de nieuwsberichten zodra ze verschijnen op de website van Medisch Contact. Daarnaast twittert de redactie een selectie van de nieuwe online ‘content’ zoals een nieuwe video, online column of poll.

Hoofdredacteur Ben Crul (bencrulMC, 800 volgers) twittert ook. Altijd goed voor een ongezouten opinie over actuele kwesties in de gezondheidszorg.


twitter.com/medischcontact

twitter.com/artsinspe

twitter.com/bencrulMC



LinkedIn voor discussie op niveau

De LinkedIn-groep van Medisch Contact groeit gestaag. Leden van de groep (+400 members) discussiëren met elkaar over onderwerpen die spelen in de gezondheidszorg. Toelating tot de groep is op aanvraag.

De redactie monitort de berichtgeving om te voorkomen dat het medium gebruikt wordt voor werving en selectie. Daarvoor is www.medischcontactbanen.nl het juiste platform.




Facebook voor fans

Wie geen enkele column in Medisch Contact wil missen, moet zich aansluiten bij de nog jonge Facebook-pagina (liked by 150). Want online verschijnen er meer columns dan op papier. Blogs zouden ze moeten heten, maar dat is semantiek. Ook geven we via de Facebook-pagina af en toe een kijkje achter de schermen van de redactie.




Elke week een videojournaal

Onder de titel medischcontact.tv (ook wel MCtv) valt alles wat bij het artsenblad Medisch Contact met online video te maken heeft. MCtv-uitgelicht zijn minireportages waarin auteurs aan het woord komen over de essentie van hun publicatie. Met MCtv-Event doet de redactie online verslag van congressen in de vorm van interviews met sprekers of interessante gasten. Vanaf oktober volgt MCtv-nieuws, een wekelijks online nieuwsbulletin voor artsen.

De langstlopende loot van medischcontact.tv is ‘MCtv-nascholing’. Al sinds 2008 maakt de redactie nascholing over met name multidisciplinaire richtlijnen. De negentien geaccrediteerde modules zijn al meer dan 12.000 keer voltooid. Voor de komende nascholing over hartrevalidatie kunt u zich al aanmelden.

Ook op de studententitel Arts in Spe krijgt video een steeds prominentere plaats. Ruim 12.000 keer is er op de poll gestemd over de ingezonden video’s voor de wedstrijd over je favoriete specialisme (zie ook ‘Kno-arts in spe wint videowedstrijd’ op blz. 2183 en blz. 2222) Alle 33 inzendingen zijn nog te bekijken en nieuwe video’s zijn nog welkom. Deze worden geplaatst op Arts in Spe bij de informatie over het betreffende specialisme. 




Nieuw: medischcontactbanen.nl

Onder de nieuwe naam medischcontactbanen.nl (voorheen artsennetbanen) zal de vacaturesite van Medisch Contact verder worden uitgebouwd tot platform over werk- en inkomensgerelateerde zaken. De essentie blijft natuurlijk behouden; door presentatie per functiegebied zijn alle relevante vacatures eenvoudig te vinden. Wie liever per mail op de hoogte blijft, meldt zich aan voor de vacature-alert.




Uw eigen medischcontact.nl

De website vormt natuurlijk het digitale hart van alle online uitingen van Medisch Contact. De complete inhoud van het tijdschrift staat elke woensdag online, reacties kunnen onder elk artikel worden geplaatst (wel eerst inloggen), tweets van of over Medisch Contact verschijnen op de homepage, minimaal wekelijks is er nieuw videomateriaal, u kunt zich aanmelden voor online nascholing of de LinkedIn-groep. Uw medische basiskennis testen met de Voortgangstoets? Het nieuwe boek over tuchtrecht bestellen? Een RSS-feed ophalen? Het kan allemaal via www.medischcontact.nl.

En voor wie zijn eigen Medisch Contact wil samenstellen, is er het dashboard. Daarop kun je specifieke onderdelen van Medisch Contact, maar ook van andere websites van de portal Artsennet, plaatsen, verplaatsen of weer verwijderen.

/twitter

/LinkedIn

/facebook

/video

/vacatures

/dashboard

  • Evert Pronk

    Evert Pronk is een van de twee adjunct-hoofdredacteuren bij Medisch Contact. Hij houdt zich bezig met de online ontwikkeling van Medisch Contact, nascholingen, evenementen, boeken en andere uitgeefkansen. Het perspectief van de artsen staat hierbij centraal. Uitgeven vanuit de inhoud, is zijn devies.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.