Laatste nieuws
E.H. Hulst
1 minuut leestijd

De patiënt achter de cijfers

Plaats een reactie


Stoop en Brouwer doen in hun bijdrage ‘De patiënt achter de cijfers’ (MC 44/2001: 1610) enkele onhoudbare beweringen: ‘Wachtlijsten hebben ook positieve kanten (rantsoenering, kostenbeheersing, planning)’; de Nederlandse wachttijden zouden in internationaal perspectief niet extreem lang zijn; en zij halen Britse ‘zorgprofessionals’ aan die de wachttijden kennelijk als oplossing zien. Wel, in het perspectief van de Europese Unie hebben wij op Groot-Brittannië na (!) de langste wachtlijsten.


Gewoon onwaar is de bewering dat ‘de patiënten die wel wachten, niet in een levensbedreigende toestand verkeren’ (zie overigens datzelfde nummer het artikel ‘Opname geweigerd’ op blz. 1613). Veel hartpatiënten wachten, terwijl zij een groot risico lopen op een (nieuw) infarct. Kanker wordt soms te laat gediagnosticeerd vanwege die wachttijden. De auteurs verwarren acuut levensgevaar met een verhoogde kans dat door de wachttijden een aanvankelijk nog beheersbare complicatie niet meer is te genezen.


Verder leiden de wachttijden tot een langer verblijf in de ziektewet en een soms definitief verblijf in de WAO. Dit is uiteindelijk veel duurder dan ervoor te zorgen dat Nederland wat het aantal beschikbare artsen betreft eindelijk eens gaat voldoen aan het Europees gemiddelde. Het wachten kost ons land circa 7 miljard (Algemeen Dagblad 8 november 2001).


Wachttijden behoren in beginsel te worden vermeden. En dat dit kan, is in Frankrijk te zien. Het Franse zorgstelsel is duurder, maar wel het beste ter wereld (WHO-rapport 2000). Fransen betalen graag voor een betere zorg; iets dat een econoom moet aanspreken. En het moet zeker aanspreken dat nergens ter wereld de keuzevrijheid van de patiënt zo groot is als in Frankrijk. Daar ga je niet op zoek naar een ziekenhuis met kortere wachttijden, maar selecteer je op de kwaliteit van het ziekenhuis. En dan bepaal je zelf de termijn waarbinnen je wilt worden behandeld. Misschien toch maar eens Franse ‘zorgprofessionals’ naar hun mening vragen?

Rhoon, november 2001

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.