Offlabel voorschrijven Ozempic niet aan banden, wél alertheid op reclame nodig
Plaats een reactieMinister Pia Dijkstra is niet van plan het offlabel voorschrijven van diabetesmedicijnen zoals Ozempic voor gewichtsverlies aan te pakken. Ze wil geen strengere richtlijnen of regelgeving invoeren om dit tegen te gaan, stelt ze in antwoord op Kamervragen van NSC over onder meer de gevolgen van de grote vraag naar Ozempic en (vermeende) overtredingen van de reclameregels voor receptplichtige geneesmiddelen.
In het algemeen vindt ze het inperken van het offlabel voorschrijven van geneesmiddelen niet wenselijk en niet nodig, schrijft Dijkstra. Wel staat ze achter de oproep van partijen zoals de producent zelf en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) om Ozempic niet (offlabel) voor te schrijven en de beschikbare voorraden in te zetten voor patiënten met diabetes. Wereldwijd zijn tekorten van het middel ontstaan door een beperkte productiecapaciteit en een extreem grote vraag als gevolg van het toenemende gebruik voor gewichtsverlies.
Ophef
Begin mei ontstond ophef over een voorgenomen uitzending van omroep PowNed over Ozempic. PowNed trok deze uitzending aanvankelijk terug, nadat deze – volgens PowNed – door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) was verboden en er was gedreigd met een hoge dwangsom. Dit vanwege het mogelijk overtreden van het verbod op reclame voor receptplichtige geneesmiddelen in de Geneesmiddelenwet. De IGJ houdt toezicht op de naleving van de wettelijke regels rondom reclame voor geneesmiddelen.
De IGJ stelt in reactie hierop dat er géén sprake was van een verbod op de uitzending of van een dwangsom. Naar aanleiding van de vooraankondiging van de uitzending door PowNed zou de inspectie contact hebben opgenomen met de makers, omdat ze zich zorgen maakte of de omroep zich wel bewust was van de reclameregels in de Geneesmiddelenwet en dat deze regels gelden voor iedereen, ook voor journalisten. ‘Er is niet gedreigd met een boete. Wel hebben we de boetesystematiek bij overtreding toegelicht. Dat is gewoon openbare informatie’, aldus een IGJ-woordvoerder. Wel stelt de IGJ dat het verschil tussen journalistiek en reclame soms lastig te beoordelen is. Woensdagavond wordt de PowNed-documentaire met een aantal aanpassingen alsnog uitgezonden.
Reclame
Ook minister Dijkstra stelt, in antwoord op Kamervragen van NSC naar aanleiding van enkele andere journalistieke uitingen, dat bewuste of onbewuste aanmoediging van het gebruik van een geneesmiddel verboden is. Volgens Dijkstra geldt dat voor artsen en fabrikanten, maar ook voor bijvoorbeeld journalisten en influencers. Ook in publieksgerichte krantenartikelen is het aanprijzen van receptplichtige geneesmiddelen verboden, stelt ze. Dijkstra noemt het wenselijk dat klachten over publieksreclame voor receptgeneesmiddelen worden ingediend bij de IGJ of de Keuringsraad, die ook toeziet op de naleving van de regels rond reclame voor geneesmiddelen, medische zelfzorgmiddelen en gezondheidsproducten.
Lees ook-
Simone Paauw
Simone Paauw interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse.
- Er zijn nog geen reacties