Sterf, liefste
Horror rond moederschap
Plaats een reactieSterf, liefste, Ariana Harwicz (vertaling: Eugenie Schoolderman), Vleugels, 128 blz. 23,95 euro.
Bestellen
De debuutroman Sterf, liefste van Ariana Harwicz stond in 2018 op de longlist van de Man Booker Prize. Alle personages blijven naamloos, ook de vrouwelijke verteller die zichzelf een zonderling noemt. Een understatement, want als haar man op reis is, ‘volgt op elke seconde stilte een horde demonen die mijn hersenen binnenglippen’.
Haar geest – niet te dempen door Prozac – verkruimelt meer en meer. Haar weerzin richt zich op haar schoonfamilie, haar man en dat kleine bundeltje dierlijk vlees: het ongewenste kind. Haat en sprankjes affectie wisselen elkaar in razend tempo af. Tegenstrijdigheden stapelen zich op: zelf een affaire beginnend met een buurman, verwijt ze haar man dat hij vreemdgaat. Na die ruzie loopt ze bewust door de glazen pui van het huis om in een ziekenhuis terecht te komen. Ook artsen en verpleegkundigen kunnen rekenen op haar minachting, in tegenstelling tot haar schoonmoeder die ‘verslaafd is aan artsen. Ze houdt van ze, verafgoodt ze. Bij het woord arts wordt ze volgens mij al nat’.
De Argentijnse Harwicz richt zich niet op de mogelijke psychiatrische aandoening. Wat indruk maakt is de combinatie van horror rond het moederschap met ‘de balsem van verlangen’ plus de lusten van de verteller. Die gruwel van begeerte is ‘kleverig, vies ruikend, onderdanig’.
Zij is beslist geen vrouw die een goede moeder tracht te zijn, daarentegen een vrouw die, ondanks alles, haar uiterste best doet geen slecht mens te zijn. Elke alinea is een woeste draaikolk van emoties en gekte. Dit verontrustende boek is een tour de force.
- Er zijn nog geen reacties