Praktijkperikelen
Marike Ooms
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Ben ík nu overbezorgd?

7 reacties

Als ik aan het werk ben op het gezondheidscentrum van het azc is mijn eerste vraag altijd: hoe gaat het met u? Direct naar de klachten vragen vinden veel mensen van buitenlandse afkomst lastig. Dus ik krijg eerst te horen dat ‘het wel goed gaat’. Daarna wordt me nog veel of weinig verteld over de ellende waar ze in zitten. Dat laat ik dan bij hun. Vervolgens gaan we over op de medische klacht.

Gelukkig is er medisch gezien vaak niet direct een ernstige situatie, zoals het de huisartsgeneeskunde betaamt. Echter als ik hen in de ogen kijk en ik vraag later in het consult nog eens hoe het gaat, hoe het thuis of met de familie is, dan komen de zorgen, de vragen, maar ook soms gewoon een glimlach met ‘dank u wel dat u daarnaar vraagt’. U kunt zich voorstellen dat op deze manier de samenwerking op vele vlakken veel beter gaat. Vertrouwen winnen zodat ze medicijnen gaan nemen die ze nog nooit eerder hebben gezien. Medicijnen laten staan die ze al jaren gebruiken. Aan de bel trekken als het niet goed gaat. De CVRM-controles opvolgen et cetera.

Nu hoorde ik weer dat er een noodopvang geopend wordt voor een paar honderd mensen. Daar zal digitaal de triage gedaan worden. Als er dan sprake is van een spoed- of semispoedsituatie, dan kunnen de mensen naar de huisarts in de praktijk verderop. Die vindt het lastig, en het voelt niet als goede zorg, maar die kan er niet zomaar een paar honderd patiënten bij nemen zonder hulp van buitenaf. De digitale onderneming verdient geld, veel geld aan deze mensen. Daar kun je nog wel extra personeel voor inhuren als je wilt, verpleegkundigen, PA’s of waarnemers. Als alle medici en paramedici nu even meedenken: ben ik nu overbezorgd of is het gewoonweg niet goed wat hier gebeurt? Noodopvang duurt, weten we inmiddels, maanden of jaren, dus dat zijn geen paar weken. Chronische zorg kan op deze manier niet opgepakt worden. Analfabeten krijgen hierdoor geen goede zorg, want dat lukt gewoonweg niet op deze manier. De digitale ‘zorg’-onderneming zal proberen zoveel mogelijk mensen weg te houden van de spreekuren, anders kunnen ze zelf opdoeken. Mensen die familie hebben verloren, verkracht zijn, beschoten, die achterstand hebben opgelopen in de chronische zorg, die geen werk, geen opleiding of geen hobby kunnen of mogen uitvoeren. Wanneer dit gebeurt bij iemand die in Nederland geboren is en opgroeit, dan zouden we diegene omringen met zorg. Nu mag hij/zij een digitale zorgonderneming bellen, die dan beslist of jouw probleem acuut is of niet. Vlak daarna spreek ik een collega die vraagt of ik weet waar je je kan aanmelden als je huisartsenzorg wilt leveren op een azc. 1+1 is toch 2??

Marike Ooms
huisarts regulier en op een azc

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.J. Fortuijn

    Psychiater , Haarlem

    Met collega Bos eens: het is niet goed. Het werkt ook niet, weet ik uit ervaring. Een patient van mij in de noodopvang, goed opgeleide Iranier, controleerde ik op hypercholesterolemie vw quetiapinegebruik. Veel te hoog cholesterol. Ja, zei hij, dat w...ist ik al, is familiair, ik moet er eigenlijk pillen voor hebben. Gaat u naar uw huisarts, zei ik naief. Een half jaar later bleek hij nog steeds geen huisarts gesproken te hebben. Ik bellen, bleek hij dagelijks tussen 1 en 3 uur te kunnen bellen om een afspraak te maken voor vrijdagmiddag. Dat zou iedereen in die opvang weten. De drempel is dus te hoog. Hier spoot natuurlijk geen bloed uit, maar hij wist ook niet hoe hij bij acute problemen een dokter moest bereiken. Op zijn minst zou er een medewerker van het COA moeten zijn die helpt met de route, maar dan moet je weer voorkomen dat die allerlei inhoudelijke vragen gaat stellen. Maar ik heb de indruk dat de hele voorziening, omdat het nood is, enorm schraal is.

    • Arts, Den Haag

      Overwogen om een ander middel voor te schrijven die geen invloed heeft op het lípide spectrum? Of misschien dosis te verlagen? Jammer dat als specialist men niet meer een simpele behandeling durft te starten (die goed protocollair vastgelegd is). Dat... is de prijs die betaald wordt door in vakjes naar een patiënt te kijken.

      • M. Kromkamp

        Psychiater

        Quetiapine beïnvloedt het lipidenspectrum dosisonafhankelijk. En het ene gat met het andere dichten heeft geen zin. Er zijn ook te weinig psychiaters en die hebben hun handen meer dan vol aan hun eigen vakgebied.

    • Huisarts, Nijeveen M.Ooms

      Bedankt voor uw reactie Dit zou echt niet mogen gebeuren Sowieso
      mensen die nog eens extra kwetsbaar zijn , wat blijkt uit het feit dag hij bij u in zorg is en quetiapine gebruikt, deze zouden naar een regulier AZC moeten waar de zorg beter geregeld... is. En waar het GZA kan proberen voorkomen dat deze mensen zomaar overgeplaatst worden zomder overleg . Maar ook deze mensen worden er niet ‘uitgepikt’ als er alleen maar op afstand gescreend wordt of dit acute nood is of niet.

      • M.J. Fortuijn

        Psychiater , Haarlem

        Dank, goede realitycheck. Hij is niet de enige. Misschien ga ik standaard aan mijn in behandeling brieven toevoegen dat het gewenst is dat patient in een regulier AZC verblijven.

  • B. Bos

    Specialist ouderengeneeskunde , Leiden

    Je hebt gewoon gelijk, het is niet goed. En dat kan iedereen vatten die zijn gezonde verstand gebruikt en een kloppend voelend hart heeft.
    Zorg digitaal werkt enkel bij mensen met niet al te grote problemen, die digitaal en communicatief vaardig zi...jn, wiens zintuigen goed werken, en al goed in kaart gebracht zijn met een goed dossier.
    Ofwel: het is slechte zorg. Klopt. Aan mensen die vreselijk goede zorg nodig hebben. Om ons dood voor te schamen dus.

    • Huisarts, Nijeveen, M.Ooms

      Dank voor uw reactie. Plaatsvervangende schaamte inderdaad. En zoals u zegt deze zorg werkt niet bij de kwetsbare mensen. Niet bij asielzoekers maar ook niet bij psychiatrische mensen, kwetsbare ouderen , laaggeletterden , arbeidsmigranten etc.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.