Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
08 september 2017 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Klagen bij verzekeraars: lastig

3 reacties

Een van mijn cliënten heeft zo’n administratieve zooi, dat de rekening voor de gegeven zorg niet bij de verzekeraar terechtkomt.

Uiteindelijk lukt het om een schuldoverdracht – oftewel een akte van cessie – ondertekend te krijgen. Tot mijn verbazing wordt deze echter door Zilveren Kruis afgewezen, ondanks dat er een uitspraak van de rechter ligt dat verzekeraars zich hieraan moeten houden.

Stichting Ombudsman en geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ) willen de klacht pas in behandeling nemen als ik deze zelf bij Zilveren Kruis heb ingediend. Dit blijkt vruchteloos: Zilveren Kruis zegt ‘zich niet gebonden te achten aan de uitspraak van de Rechtbank Gelderland. Die uitspraak ging over een zaak tussen Menzis en Momentum.’

Ik laat het er niet bij zitten en raadpleeg mijn beroepsverenigingen. Deze geven aan dat verzekeraars dit van de NZa mogen doen, en dat zij zelf nu geen actie ondernemen. Dus toch maar een klacht ingediend bij de SKGZ. Die wijst mijn klacht echter af, omdat ‘de ombudsman geen kwesties behandelt tussen zorgverleners en ziektekostenverzekeraars’. Wat te doen? Opnieuw een rechtszaak beginnen? Dat is in mijn eentje niet te dragen.

Sinds 1 januari hebben patiënten nog meer mogelijkheden tot klagen. De hulpverleners daarentegen hebben wel reden tot klagen, maar geen mogelijkheden.

Heeft u ook iets meegemaakt dat in de rubriek praktijkperikeeln niet zou misstaan? Zend uw tekst naar redactie@medischcontact.nl

print dit artikel
Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • W.H. Lionarons, psychiater, Amsterdam 10-09-2017 18:39

    "Ik leef met u mee. Als u bijv. via crowdfunding fondsen inzamelt voor een rechtszaak zal ik u graag steunen."

  • Willem van Bork, Adviserend Geneeskundige, Oegstgeest 09-09-2017 19:14

    "Volgens mij worden hier appels met peren vergeleken. Een behandelaar levert een behandeling maar de client weigert de behandeling te betalen. De client wil, of kan, de behandeling ook niet indienen bij de zorgverzekeraar. Vervolgens wordt er naderhand een akte van cessie opgesteld. Dat mag niet. Je kunt niet achteraf iets gaan regelen wat vooraf had moeten gebeuren. De behandelaar moet zich in verbinding stellen met de client en niet met de zorg verzekeraar. Die is geen partij in deze discussie. Er bestaat een behandelovereenkomt en het niet nakomen van die overeenkomst leidt tot een civiel conflict tussen de client en de behandelaar. De zorgverzekeraar is zonder declaratie geen partij in dit conflict. Zilveren Kruis treft geen blaam en de SGKZ al helemaal niet. "

  • Jef, praktijkmanager 09-09-2017 15:47

    "Wij hebben een soortgelijke gebeurtenis ervaren. Gewoon asociaal dat zilveren kruis! geen gesprek mee te voeren. Wij werken sinds dat incident niet meer voor zilveren kruis verzekereden!
    Patiënten, zorgverzekeraars, NZA hebben invloed en eisen en behandelaren zijn zo ongeveer in de hoek gedreven, vooral te verantwoorden en eigenlijk al bij voorbaat te verontschuldigen, voor de maffe spelregels en onmogelijkheden die het werken zo ongeveer onmogelijk gemaakt hebben.
    "

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in