Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Marije Baijens
11 september 2013 2 minuten leestijd
Lezersverhalen

Schimmel

Arm en rijk in de spreekkamer

4 reacties
Thinkstock
Thinkstock

Welvaartsverschillen wandelen met uw patiënten de spreekkamer binnen. Ze beïnvloeden gezondheid en de uitkomst van behandelingen. De mooiste verhalen over arm en rijk in de dagelijkse praktijk van de dokter.

Een goedgeklede vrouw brengt haar 7-jarige dochter naar mijn haio-spreekuur. Het meisje vertelt honderduit over haar sinterklaascadeautjes. De Nike-schoentjes gaan uit en de diagnose – mycose – is snel gesteld. Na uitleg vertrekt de tevreden moeder met recept in de hand, om even later verontwaardigd terug te keren. Zij moet de miconazol zelf betalen! Na een wachtkamergesprek waarin ik haar ervan weet te overtuigen dat dit een zeer goed middel is voor de kwaal, vertrekt de moeder wederom, ditmaal minder tevreden.

Een week later verschijnt dezelfde patiënt. De schimmel tussen haar teentjes gedijt goed en lijkt eerder verergerd dan verminderd. Op mijn navraag geeft moeder toe toch maar afgezien te hebben van de miconazol. Nu heeft zij echter gehoord dat ketoconazol wél wordt vergoed. Of ik wel even zo vriendelijk wil zijn dit voor te schrijven. Ik overleg met mijn opleider. ‘Schrijf maar voor’ is niet helemaal het antwoord waarop ik had gehoopt, maar de wachtkamer zit vol en een recept uitschrijven gaat sneller dan een discussie voeren. Ditmaal werkelijk tevreden verdwijnt de vrouw wederom richting apotheek, mij met een nare smaak in de mond achterlatend.

Een paar dagen later komt er een vrouw op het spreekuur met haar verstandelijk gehandicapte zoon. Ik ken de vrouw al langer en we hebben goed contact. Ik informeer naar haar man, die sinds een werkgerelateerd ongeval thuis zit. Ik weet dat ze het niet breed hebben. Als de schoenen van de zoon uitgaan, volgen de verontschuldigingen voor een kapotte sok. Ik stel mevrouw gerust en vind al snel de oorzaak voor de jeuk. Een schimmel. Terwijl mijn cursor naar de voorschrijf-button beweegt, twijfel ik. Ik leg uit dat het middel zelf betaald moet worden. Ik informeer haar over de prijs. Zij glimlacht vriendelijk naar me, terwijl ze haar zoon helpt met zijn schoen. Mijn cursor verplaatst zich al – uit zichzelf? – naar de ketoconazol als ik haar woorden hoor. ‘Dat geeft toch niets, dokter, wat u denkt dat het beste is.’

Het recept voor miconazol rolt uit de printer. We maken een vervolgafspraak. Tevreden loopt moeder richting apotheek, mij met een nare smaak in de mond achterlatend.

Marije Baijens, huisarts
Lezersverhalen armoede
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Peter Staal, huisarts en antroposofisch arts, Tilburg 13-09-2013 00:00

    "Beste Marije , wat een schitterend verhaal, zeer herkenbaar en de huisartsgeneeskunde (letterlijk) ten voeten uit!

    "

  • K. van der Winden-Haalboom, huisarts, AMSTERDAM 12-09-2013 00:00

    ""Over-the-counter" medicijnen (te herkennen in het FK door de OTC erachter) schrijf ik op een ordinaire post-it en stuur mensen vervolgens naar apotheek óf drogist. Die E6,- van de receptregelvergoeding die apothekers mogen vragen kan de patient dan mooi in eigen zak houden.

    PS Ben benieuwd of de voetschimmel in de nikes weg is met de ketoconazol?"

  • B.L Aalbers, AIOS, Utrecht 12-09-2013 00:00

    "Een begrijpelijke nasmaak. Hebt u er wel eens over gedacht de patient te,adviseren om naar de drogist te haar in plaats van de apotheek, om te vragen naar miconazol of terbinafine? Dit kan de patient (gek genoeg) euro's schelen, en de schimmel verdwijnt evengoed."

  • E. van Gemerden, Huisarts, AMSTERDAM 12-09-2013 00:00

    "Misschien moeten deze patienten eens hun wachttijd in de wachtkamer gebruiken om met elkaar te praten, kunnen ze nieuwtjes en koopjes bespreken. Mensen willen elkaar nog wel eens helpen als ze in hetzelfde schuitje terecht komen. Begrijpelijk van die welgestelde dame, maar die heeft niet eens de moeite genomen zelf rond te kijken en te informeren, wat ze op haar smartphone of ipad best had gekund. Adviseren naar drogist te gaan of zonder recept te halen is prima natuurlijk. Overigens dubieuze keuze voor de dochter: wel leuk versieren maar wat t kind echt nodig heeft voor die paar rot euro's onthouden. Het tweede voorbeeld is zoals ik vaker meemaak, en het doet me soms pijn dat mijn autoriteit zou moeten beslissen over andermans portemonnee. Gelukkig zijn de meeste mensen heel redelijk ( levert dan wel eens een consult lang op, trouwens)(geschreven op mijn ipad ja)"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.