Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
ANP
22 augustus 2013 1 minuut leestijd

Ziekenhuis verliest zaak van softwarebedrijf

1 reactie

Het Portugese softwarebedrijf Alert hoeft het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch geen schadevergoeding te betalen voor het mislukken van de invoering van het elektronisch patiëntendossier (EPD). De rechter in Den Bosch heeft dat 21 augustus bepaald.

Het ziekenhuis had 8 miljoen euro schadevergoeding geëist plus teruggave van 1,1 miljoen euro investeringskosten. De rechter oordeelt dat het ziekenhuis het contract met de softwareleverancier onterecht heeft opgezegd. Het ziekenhuis heeft onvoldoende duidelijk gemaakt op welke punten Alert tekortschoot. De rechtbank komt niet toe aan beantwoording van de vraag óf het bedrijf fouten heeft gemaakt.

In totaal vier ziekenhuizen ruziën met Alert over de mislukking van het softwareproject. Het gaat behalve het Jeroen Bosch Ziekenhuis om het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg, Bernhoven in Uden en het Atrium MC in Zuid-Limburg. De rechter doet binnenkort uitspraak over een schadevergoeding die het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg eist. Alert claimt in een andere procedure 70 miljoen euro van de vier betrokken ziekenhuizen. Alert zegt dat door de claim van het Bossche ziekenhuis contracten met andere Nederlandse zorgorganisaties werden gedwarsboomd en meent dat er imagoschade is ontstaan.

Oprichter Jorge Guimarães van Alert vindt de uitspraak een eerste stap om weer te kunnen samenwerken met Nederlandse ziekenhuizen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis kan nog niks zeggen over de betekenis van de uitspraak en denkt na over een hoger beroep.
ANP

Lees ook:

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Jeroen Bosch Ziekenhuis ICT
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W. van der Pol, Amiz, Delft 25-08-2013 02:00

    "Wat valt hier van te leren? Een belangrijk fenomeen. Wanneer de ICT in de zorg vercommercialiseert, krijg je gesloten systemen, oude wijn in oude zakken en is de klant tot in lengte van jaren afhankelijk gemaakt. Ik heb het aan het einde van de vorige eeuw meegemaakt met een vertaald Amerikaans systeem in een groot ziekenhuis, waar ik werkte. Wat een ellende. Jarenlang heb ik her en der tegen dovemansoren geroepen. Tevergeefs. Mij bevreemt het niet dat er nog steeds geen uniformiteit is, geen epd, geen duidelijke facturatie, geen volledig medisch dossier, geen allergiebewaking etc. Wat ik wel steeds lees en hoor, is privacy, prestige, prestatie van het eerste ziekenhuis, dat..., en dat soort misplaatst optimisme."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.