Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Verscherpt toezicht Huisartsenposten Amsterdam opgeheven

Plaats een reactie

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft het verscherpt toezicht bij Huisartsenposten Amsterdam opgeheven. 

Bij het instellen van het toezicht, op 20 augustus, had de inspectie een aantal eisen geformuleerd, waaraan Huisartsenposten Amsterdam (HpA) binnen drie maanden moest voldoen om de risico’s voor de patiënten beheersbaar te maken. De inspectie concludeert op basis van de rapportages en bezoeken dat de HpA aan de gestelde vereisten heeft voldaan.  

Zo voldeed de hap eerder niet aan de norm voor telefonische bereikbaarheid bij spoed – 98 procent binnen 30 seconden. In het tweede kwartaal van 2018 scoorde HpA 84,5 procent. In oktober en november was dat weer 98 respectievelijk 99 procent.  

Een ander punt vormde de triage. In juni constateerde de inspectie dat het geen goed beeld had van de kwaliteit van de triage. Er waren ‘signalen’ dat de kwaliteit van de triage te lijden had onder de hoge werkdruk, dat er veel relatief weinig ervaren triagisten werkten. De HpA moest verbeteringen doorvoeren. Een nieuw medisch manager heeft per 1 september een aantal maatregelen genomen. Het is nu inzichtelijker hoe de kwaliteit van de triage wordt verbeterd en beoordeeld. 

Een gevoelig onderwerp is de interne ‘werkcultuur’. Eerder bleek de sfeer op de werkvloer ‘onveilig’ door onrust over reorganisatieplannen, geroddel en gebrek aan aanspreekcultuur. De inspectie heeft een plan ontvangen om de werkcultuur te verbeteren. Onderdeel van dat plan is een analyse van de problemen, de beoogde resultaten en maatregelen om die cultuur te verbeteren.  

Daarnaast wilde de inspectie andere verbeteringen terugzien. Zo diende de organisatie het medicatiebeheer op alle posten op orde te hebben – dat is nu gebeurd. De inspectie blijft de HpA in de komende tijd in de gaten houden om te zien of alle verbeteringen worden volgehouden. 

Huisartsenposten Amsterdam dankt in een reactie haar medewerkers voor hun inzet. Ook meldt het dat ‘uit analyse is gebleken dat HpA meer medewerkers nodig heeft. Om de telefonische zorgvraag nog beter op te vangen zijn dertien formatieplaatsen aan extra capaciteit nodig’. Daarvoor hoopt HpA afspraken te maken met de zorgverzekeraars. 

Lees ook:

Nieuws HAP inspectie Amsterdam werkdruk IGJ
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.