TNS NIPO: klachten over preferentiebeleid
Plaats een reactieMeer dan 80 procent van de artsen hoort vaak klachten van patiënten die worden overgezet op een ander merk van hun medicijn, zo blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder artsen, chronische patiënten en apothekers.
Door het preferentiebeleid van de verzekeraar, of door parallelimport, worden patiënten omgezet naar hetzelfde geneesmiddel van een andere fabrikant. De patiënten klagen bij de arts over het andere uiterlijk van het geneesmiddel, bijwerkingen en onzekerheid door de wisselingen. De verwarring bij patiënten kost de meeste artsen extra tijd voor uitleg.
De helft van de patiënten vindt het vervelend om een ander doosje te krijgen, maar de andere helft vindt het geen probleem. Veruit de meeste patiënten merken niets van de omzetting op het gebied van werking, bijwerkingen of toediengemak. Een kleine groep van 8 procent merkt echter grote verschillen in bijwerkingen, en 17 procent ondervindt enige verschillen. Ook op de therapietrouw is geen invloed van de switch, volgens de meeste ondervraagde chronische patiënten.
Meer dan de helft van de specialisten en ruim een derde van de huisartsen vindt de middelen onderling niet of niet helemaal gelijkwaardig. Over het algemeen vinden veel artsen de kostenbesparing van het preferentiebeleid een goede zaak. Opmerkelijk was dat vooral specialisten minder overtuigd zijn van de gelijkwaardigheid van generiek en spécialité. De voorkeur voor generiek is bij specialisten minder aanwezig dan bij huisartsen. Voor het onderzoek zijn 98 huisartsen, 110 medisch specialisten, 98 apothekers en bijna duizend patiënten ondervraagd.
Heleen Croonen
De volledige onderzoeksresultaten zijn tegen betaling verkrijgbaar via TNS NIPO Healthcare Petra Kramer, Petra.kramer@tns-nipo.com, 020 5225 413 of Henk Foekema Henk.foekema@tns-nipo.com, 020 5225 472
Lees ook:
- Er zijn nog geen reacties