Inloggen
Laatste nieuws
Mathijs Smit
2 minuten leestijd
Nieuws

Rekening patiënt moet zorgfraude voorkomen

5 reacties

Patiënten krijgen vanaf volgend jaar een begrijpelijk kostenoverzicht na een consult van of behandeling door een medisch specialist, huisarts of andere zorgverlener. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft dat vandaag toegezegd aan de Tweede Kamer. De volksvertegenwoordigers hopen dat het aantal foutieve declaraties wordt teruggedrongen, als patiënten de rekeningen zelf kunnen controleren.

Schippers ziet de aanpak van foute declaraties en oplichting in de zorg als een van haar prioriteiten. Bij de Nederlandse Zorgautoriteit heeft de minister extra capaciteit vrijgemaakt om fraude op te sporen. Ook gaat zij bekijken of het Openbaar Ministerie hier voldoende menskracht voor beschikbaar heeft.

Hoewel eerder onderzoek de zorgfraude niet goed in kaart kon brengen, laat de minister de omvang ervan – op aandringen van de Kamer – opnieuw onderzoeken. Schattingen lopen uiteen van 7 miljoen euro, die in 2011 werd opgespoord door verzekeraars, tot ettelijke miljarden. Grote vraag is altijd in hoeverre verkeerde declaraties het gevolg zijn van opzet of van vergissingen, bijvoorbeeld als gevolg van onduidelijke regels.

Directeur beleid en advies Lode Wigersma van artsenfederatie KNMG tekent aan dat een veelheid van gedragingen onder de noemer ‘zorgfraude’ wordt gebracht. Aan de ene kant van het spectrum noemt hij ‘opzettelijk onregelmatig handelen om zichzelf of de instelling aan extra inkomsten te helpen, of de patiënt die daar niet voor in aanmerking komt aan bijvoorbeeld een uitkering te helpen’ en aan de andere kant ‘handelen dat op de keper beschouwd onjuist is maar niet is ingegeven door frauduleuze overwegingen.’

Volgens Wigersma kan die laatste categorie het gevolg zijn van onbekendheid met declaratieprincipes of prijzen of tarieven, het onopzettelijk openen van een verkeerde dbc of verkeerde prikkels in het systeem, die bijvoorbeeld tot verrichtingen aanzetten. Ook noemt hij ‘de oprechte wens om goed te doen voor de patiënt’ als mogelijke oorzaak, bijvoorbeeld rond controles voor uitkeringen.

De KNMG pleit dan ook voor een zorgvuldige aanpak, aldus Wigersma. ‘Zorgvuldig verkennen van de vraag of er opzettelijk of onopzettelijk verkeerd is gehandeld, wat de bedoelingen van de arts of andere zorgverlener precies waren, of de instelling er een rol in speelt, en in geval er aangetoond sprake is van fraude, wat de ernst is van de fraude en die vervolgens proportioneel met sancties treffen.’


lees ook

Nieuws KNMG Schippers
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.