Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Federatienieuws

Dokter, begrijpen wij elkaar?

Communicatie in de sociaal medische advisering met cliënten met een migratieachtergrond

Plaats een reactie

Meneer A. is het Nederlands redelijk machtig en kan zijn situatie in een gesprek adequaat toelichten. Het gesprek gaat over een hem aangeboden woning ergens in het noorden van Nederland. Meneer kan niet akkoord gaan met die verhuizing, omdat het daar voor hem en zijn gezin te koud is. Dat lijkt vreemd, want in Friesland is het niet veel kouder dan in Zuid-Holland, waar hij wel wil wonen. Nadere vragen ter verheldering van zijn opmerking leren dat meneer de woning in het noorden niet wenselijk vindt, omdat hij dan te ver van zijn in Zuid-Holland wonende neven en nichten woont. Omdat hij niet de juiste woorden kon vinden, koos hij voor het tegengestelde van (familie)warmte.

Mevrouw B. komt op het Wmo-spreekuur met de vraag voor ondersteuning in het huishouden. Zij is bekend met een verhoogde bloeddruk en met een schildklierprobleem. Zij gebruikt diverse medicijnen, die zij voor u uitstalt. U stelt na uw onderzoek geen noodzaak voor de inzet van hulp vast. U bespreekt met haar dat u geen aandoeningen of problematiek vaststelt, waardoor zij specifieke huishoudelijke taken niet kan verrichten. Daarop reageert mevrouw boos en vraagt waar de prullenbak is. Zij werpt haar medicatie in de prullenbak, want u heeft vastgesteld dat zij niet ziek is en dan is medicatie in haar ogen niet nodig.

Twee voorbeelden van situaties, die samenhangen met het elkaar (juist) verstaan en begrijpen. Cliënten met een migratieachtergrond vormen in het werk van de medisch adviseur regelmatig een extra uitdaging in verband met een andere manier van verwoorden van klachten of hulpvraag en ander ziektegedrag. Dat kan tot misinterpretaties en misverstanden leiden, die de kwaliteit van de advisering beïnvloeden.

De najaarscholingsmiddag van de VIA besteedt aandacht aan deze actuele problematiek. Een ervaren docente van Pharos zal u deze middag achtergronden geven en handvatten bieden, waardoor uw cliënten de centrale vraag van de middag met een volmondig ja zullen beantwoorden.

Zie voor meer informatie over het programma en aanmelden vianieuws.nl onder agenda

Dokter, begrijpen wij elkaar?

Communicatie in de sociaal medische advisering met cliënten met een migratieachtergrond

GGz Centraal

Amersfoort

9 oktober 2017

12.30 – 17:00 uur

Pdf van het federatienieuws

Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.