Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Eva Poelman
21 januari 2010 2 minuten leestijd

Agressie tegen zorgpersoneel

Plaats een reactie

Zowel in Bergen op Zoom als in Nijmegen hebben patiënten en hun familie zich de afgelopen tijd agressief gedragen tegen het zorgpersoneel. De KNMG vindt dit onacceptabel.
In het Lievensberg Ziekenhuis in Bergen op Zoom werden ‘artsen en verpleegkundigen (…)zo geïntimideerd door de familie van een Marokkaanse hartinfarctpatiënte, dat ze hun reanimatiepogingen voortzetten terwijl dat allang zinloos was’, zo berichtte De Telegraaf. Volgens de verklaring van het ziekenhuis ‘heeft zich op vrijdag 8 januari in het Lievensberg ziekenhuis een incident voorgedaan. Een groot aantal emotionele familieleden en bekenden van een ernstig zieke patiënt creëerde onrust op de spoedeisende hulp en IC-afdeling. Bij terugkijken op het incident is vastgesteld dat het voorval geen aanleiding geeft tot het doen van aangifte’. Ook vertelde een woordvoeder dat ‘de betrokken hulpverleners niet getraind waren om hiermee (de emotionele reactie van de familie, red.) om te gaan’.

In Nijmegen overweegt het UMC St. Radboud wel over te gaan tot aangifte tegen twee jongemannen die vrijdag een arts en verpleegkundige ernstig verbaal hebben bedreigd. De jongens hadden met hun scooter een 50-jarige man aangereden en raakten daarbij zelf ook gewond. Zowel de man als de twee jongens moesten op de SEH geholpen worden. De jongens bedreigden en beledigden daar een arts en verpleegkundige. De man die zij hadden aangereden is aan zijn verwondingen overleden. Een groep van zo’n twintig familieleden en vrienden zorgden voor onrust bij de ingang van het ziekenhuis, toen zij de jongens wilden bezoeken, maar werden tegengehouden door de politie, die op dat moment nog een onderzoek aan het uitvoeren was.

De KNMG vindt ‘agressie tegen hulpverleners onacceptabel’, aldus een woordvoerster. Hulpverleners moeten echter ‘alert zijn op agressie die is gerelateerd aan de ziekte of de daaruit voortvloeiende onmacht.’ Ze vervolgt:‘Voor een goede reactie op agressie is het belangrijk dat zorginstellingen hun personeel wapenen tegen agressieve patiënten via een veiligheidsbeleid, gericht op bescherming van personeel en training van personeel in het de-escalerend optreden. Opzeggen van de behandeling kan niet zonder meer. Zo moet de zorgverlener of instelling eerst bij de patiënt aandringen op aanpassing van het gedrag. Bij acute nood zal altijd hulp moeten worden verleend of zal moeten worden gezorgd voor voortzetting van de behandeling elders.’
Uit een enquête die Medisch Contact vorig jaar hield bleek dat minder dan de helft van de artsen wel eens was afgewezen door een patiënt, bij slechts 1 procent van deze gevallen werd geweld gebruikt.

Eva Poelman

Lees ook:

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.