Laatste nieuws
Eva Nyst
1 minuut leestijd
Nieuws

Achmea vergoedt online medische vraagbaak

Plaats een reactie

De grootste merken van verzekeraar Achmea, waaronder Zilveren Kruis en FBTO, vergoeden de kosten voor advies via de website 2e arts online. Via deze internetsite kunnen patiënten die ‘met vragen blijven zitten na een gesprek met de arts’, deze alsnog stellen aan een van de tachtig aangesloten medisch specialisten.

Patiënten die hun vraag via internet stellen, krijgen binnen drie werkdagen antwoord, belooft de website van het bedrijf MedicalWork. Het stelt dat de privacy is gegarandeerd: ‘Inlog met wachtwoord en authenticatiecode per sms.’ Een woordvoerder van Zilveren Kruis laat weten in 2e arts online ‘een laagdrempelige mogelijkheid’ te zien voor een deskundige toelichting op medische vragen.

Huisarts Allard Honig uit Amsterdam is verbaasd dat deze dienst wordt vergoed. Hij vraagt zich af wat er gebeurt als zijn patiënt met spanningshoofdpijn van de internetneuroloog het advies krijgt voor de zekerheid een CT-scan te laten maken. ‘Wie vraagt deze dan aan? En wie betaalt de scan?’ wil Honig weten, terwijl hij zich afvraagt waar hij als dokter zich mag melden met vragen.

De zorgcoaches van Zilveren Kruis krijgen dagelijks vragen van verzekerden over de informatie die zij ontvingen van hun zorgverlener, bijvoorbeeld over een gestelde diagnose, medicatiegebruik of een vervolgtraject, laat de woordvoerder weten. ‘Op basis van dat gesprek kijken we welke ondersteuning wij verder kunnen bieden, bijvoorbeeld het gebruik van 2de arts online’, zegt hij.

De arts van 2de arts online adviseert alleen en verwijst niet, en geeft volgens de site ‘geen second opinion’. Dus als hij of zij een advies geeft voor bijvoorbeeld een scan of een foto, dan wordt de verzekerde terugverwezen naar zijn eigen huisarts of specialist. Deze neemt vervolgens de beslissing. ‘Met 2e arts online is de verzekerde beter in staat om mee te denken in het behandelproces, en begrijpt beter waarom een behandeling of medicatie wel of niet voorgeschreven wordt’, aldus de woordvoerder van Zilveren Kruis. Als antwoord op de laatste vraag van huisarts Honig voegt hij toe: ‘Wij vergoeden een CT-scan vanuit de basisverzekering.’

2deartsonline

Lees ook:

Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.