Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
28 mei 2013 1 minuut leestijd
Federatienieuws

GOMA? Logisch!

Plaats een reactie

KNMG-district Den Haag hield bijeenkomst over GOMA

De KNMG faciliteert met de GOMA-richtlijn (Gedragscode Openheid medische incidenten en betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid) meer openheid na incidenten in de zorg richting de patiënt. Een bevrijding voor de betrokken partijen, zo blijkt wel tijdens deze bijeenkomst. Patiënten voelen zich beter als een arts na een incident open is. Artsen hebben steeds meer het gevoel dat ze over hun fouten mogen praten. En ver-zekeraars merken dat openheid naar de patiënt tot minder claims leidt.

Excuses en aansprakelijkheid

Aart Hendriks, coördinator gezondheidsrecht bij de KNMG: ‘Met de GOMA-richtlijn is de weg vrijgemaakt om excuses te maken bij een incident in de behandeling.’ Hendriks wijst op een belangrijk verschil tussen excuus en aansprakelijkheid. ‘Als dingen niet gaan zoals verwacht of gehoopt, dan mag je dat als arts erkennen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat je de uitkomst betreurt of dat je excuses aanbiedt. Maar aansprakelijkheid erkennen is iets anders. Dát is aan de verzekeraar.’ Tot voor kort durfden veel artsen geen excuses te maken uit angst voor de eventuele claims van de verzekeraar. Hendriks: ‘Daar is nu geen sprake meer van. De taken zijn helder. De arts maakt excuses en de verzekeraar regelt de aansprakelijkheid en afhandeling.’

Open, duidelijk, compleet en snel

Alice Hamersma van patiëntenvereniging NPCF pleit voor een heldere, duidelijke analyse van een incident. Patiënten willen weten: hoe is het nou precies gekomen? Deborah Lauria van de Letselschaderaad vult aan. ‘Artsen worden aangespoord om het dossier zo compleet mogelijk te maken.’ Aernout Santen van verzekeraar Centramed vertelt dat ze gemiddeld 1001 dagen na het voorval het dossier pas in handen krijgen. Dat moet sneller, daar zijn alle partijen het over eens.


Klachten

De KNMG vindt dat artsen open en eerlijk moeten omgaan met incidenten, fouten en klachten. Dit draagt bij aan veilige zorg en aan het vertrouwen tussen arts en patiënt.

Meer weten over openheid over fouten? Kijk op www.knmg.nl/dossier/klachten-fouten, kijk onder ‘Openheid rond fouten’. Daar vindt u ook een link naar de GOMA.


print dit artikel
Federatienieuws KNMG aansprakelijkheid
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.