Federatienieuws
1 minuut leestijd
actueel

Breed draagvlak voor open brief KNMG over aanpak gezondheidsverschillen

Plaats een reactie

Afgelopen donderdag publiceerde artsen­federatie KNMG een open brief aan het kabinet.

De brief, die door ruim zeventig partijen werd ondertekend, roept het kabinet op tot een langdurige aanpak van de oorzaken van sociaal-­economische gezondheidsverschillen. Deze verschillen zijn nu onaanvaardbaar groot.

In de media was veel aandacht voor dit initiatief, onder meer AD, Trouw, Zorgvisie, NOS en Hart van Nederland

Getty Images

deden verslag. Ook in de politiek werd er aandacht besteed aan de brief, waarbij vragen werden gesteld in de Tweede Kamer. Verder hebben zich sinds donderdag nog diverse partijen bij de KNMG gemeld om aan te sluiten bij het initiatief. Het is duidelijk dat er een breed gedragen overtuiging is dat het onaanvaardbaar is dat mensen ziek worden door armoede.

Het oplossen van deze gezondheidsverschillen vereist samenwerking tussen verschillende sociale domeinen, bestaanszekerheid en wettelijke verankering van gezondheidsdoelen, met toezicht door een onafhankelijke partij. Door de voorgestelde maatregelen krijgen mensen met een lagere sociaaleconomische positie een betere kans op een leven in gezondheid.

Binnenkort zal de brief worden aangeboden aan minister Schouten van Armoedebeleid en staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid.

Bekijk de open brief hier.

Federatienieuws KNMG actueel
Op dit artikel reageren inloggen
  • Er zijn nog geen reacties