Specialist ouderengeneeskunde had patiënt persoonlijk moeten beoordelen
Plaats een reactieKlager is de zoon van een patiënt die was opgenomen op de afdeling Geriatrische Revalidatiezorg van de instelling waar verweerder, specialist ouderengeneeskunde, werkzaam was. Patiënt moest revalideren na een longontsteking.
Na opname verslechterde de situatie, waarna de patiënt is overleden. Klager verwijt de arts dat hij naar aanleiding van het tweede telefonisch contact met de instelling patiënt niet persoonlijk is komen beoordelen ondanks het verzoek van patiënt daartoe.
Verweerder is twee keer in een tijdspanne van drie uur over een hem onbekende, ernstig zieke en hoogbejaarde patiënt gebeld. Het tweede telefonisch contact vond plaats vanwege een verzoek van de familie tot palliatieve sedatie. Daaruit blijkt volgens het college dat de familie een ernstige situatie ervoer en behoefte had aan (overleg met) een arts. De specialist ouderengeneeskunde had ten minste telefonisch extra informatie moeten opvragen over de reden van het verzoek tot palliatieve sedatie, ófwel bij de verpleegkundige, ter plaatse bij de patiënt of rechtstreeks bij de familie en/of de patiënt zelf. Waarschuwing.
RTG Eindhoven, 7 februari 2023
Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht. Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.
Meer tuchtrecht:- Er zijn nog geen reacties