Onheuse en onprofessionele bejegening door bedrijfsarts
Plaats een reactieKlager heeft, na uitval door ziekte, een arbeidsconflict gekregen met zijn werkgever. In mei 2016 komt klager voor de eerste keer op het spreekuur van de bedrijfsarts. Klager verwijt de bedrijfsarts dat hij hem onheus en onprofessioneel heeft bejegend tijdens het consult en heeft geweigerd zijn medisch dossier aan hem te verstrekken.
Volgens het college heeft de bedrijfsarts zich niet professioneel opgesteld en klager onheus bejegend. Dit blijkt al uit de transcriptie van het gesprek, maar nog indringender uit de geluidsopname. De wijze waarop de bedrijfsarts het verslag heeft gemaakt van het consult doet geen recht aan wat daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Daarnaast heeft de bedrijfsarts niet (inhoudelijk) gereageerd op de e-mail van klager waarin hij zegt dat het verslag niet klopt en vreest voor een schorsing/korting van zijn uitkering. Ten aanzien van het medisch dossier is de bedrijfsarts uitgegaan van een te formele beroepsopvatting. Hij had actief zijn rol moeten pakken en klager moeten helpen met het krijgen van zijn medisch dossier. Berisping.
Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht. Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.
Meer tuchtrecht:- Er zijn nog geen reacties