Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Sophie Broersen Josine Janson
03 september 2019 7 minuten leestijd
tuchtrecht

Fout zonder ernstige gevolgen, maar wel een tuchtzaak

1 reactie
Getty Images
Getty Images

Een huisarts zette een patiënt over van vitamine-K-antagonist fenprocoumon op het direct orale anticoagulantium dabigatran. Zonder overleg met de trombosedienst, of controle van zijn INR. Achteraf bleek zijn INR op dat moment torenhoog, en was het dus niet verstandig om direct met een antistollingsmiddel te starten. De patiënt is ontevreden over het handelen van de huisarts, stapt over naar een andere huisarts en klaagt de huisarts aan. Uit de tekst van deze zaak maken we overigens niet op dat er een ernstig bloedingsincident is opgetreden.

De arts geeft toe dat dit beter had kunnen gaan, en ze zegt geleerd te hebben van de zaak. Ze krijgt een waarschuwing.

VERDER LEZEN?

U heeft gratis en volledig toegang als

  • Lid van een wetenschappelijke vereniging
  • Lid van De Geneeskundestudent
  • Abonnee
inloggen

Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?

registreren

Geen lid? Bekijk de abonnementen!

abonneren

    Dit artikel delen

    Cookies op Medisch Contact

    Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.