Ziekenhuizen moeten vaker tolk inzetten voor asielzoekers
Plaats een reactieVerwijzing naar de ggz en de inzet van tolken in ziekenhuizen en in de ggz vormen ernstige knelpunten in de zorg die asielzoekers en vluchtelingen in asielzoekerscentra (azc’s) krijgen. Die zorg is verder over het algemeen goed geregeld, concludeert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in een rapport.
Na een inventarisatie van de zorg in tien asielzoekerscentra in 2021 formuleert de inspectie een aantal verbeterpunten voor de zorg aan asielzoekers. Zorgverleners zouden als ze uitleg geven over de Nederlandse zorg ‘meer oog kunnen hebben voor wat mensen uit een andere cultuur gewend zijn’. Te weinig inzetten van tolken in ziekenhuizen ‘belemmert de communicatie enorm’, stelt de IGJ. De wachtlijsten voor de ggz zijn lang. ‘Voor asielzoekers komen daar taalproblemen en culturele drempels bovenop. Daardoor hebben zij niet of nauwelijks tijdig toegang tot de tweedelijns geestelijke gezondheidszorg’, stelt de inspectie.
De IGJ prijst zorgverleners en wijst erop dat ze erin slagen om zorg te bieden onder moeilijke omstandigheden in overvolle azc’s. ‘De bewoners van azc’s kunnen 24 uur per dag terecht bij een huisarts. Ook de toegang tot verloskundigen en apothekers is over het algemeen goed’, staat in het rapport.
De praktijklijn van GezondheidsZorg Asielzoekers (GZA, een eerste aanspreekpunt voor asielzoekers) bleek in spoedgevallen binnen 30 seconden bereikbaar, maar in niet-spoedgevallen haalde de GZA de norm niet altijd door verdubbeling van de telefoontjes tijdens corona en door ziekteverzuim.
Lees ook- Er zijn nog geen reacties